Op 1 mei speelde de Antwerpse rapper en zelfbenoemde stadstroubadour Tourist LeMC in de Muziekgieterij in Maastricht. Het was de Dag van de Arbeid, dus een vrije dag voor de Belgen, die dan ook in groten getale naar Maastricht waren gekomen om Tourist LeMC te komen bewonderen. De Muziekgieterij was uitverkocht en veranderd in een Antwerpse voorstad.
Tourist LeMC bouwt vanaf 2010 gestaag aan zijn carrière, die sindsdien alleen maar in de lift zit. Met inmiddels drie prachtige albums op zijn palmares, waarvan de laatste, het uit vorig jaar stammende ‘We begrijpen mekaar’ inmiddels ook al weer de gouden status heeft bereikt, is Tourist LeMC inmiddels een vaste waarde geworden in de Vlaamse popmuziek die moeiteloos het Antwerpse sportpaleis uitverkoopt en een graag geziene gast is op de grote festivals.
In Maastricht werd hij begeleid door een vierkoppige, of wacht, eigenlijk een vijfkoppige band. Naast de gitarist en de koperblazer herkenden we in de begeleidingsband op drums Klaas de Somer en op toetsen Adriaan van de Velde die we wel vaker mogen begroeten op de internationale podia als onderdeel van de band bij J. Bernhardt. Zichzelf wegcijferend op een synthesizer staat de meest bescheiden, maar toch wellicht de meest belangrijke muzikant van deze band, de Amerikaan Mac Bookpro die vanavond het grootste deel van de partijen inclusief backing vocals en gastvocalen voor zijn rekening nam.
Het blijft voor een zaalmixer blijkbaar lastig om een beperkt live spelende band goed te mixen met een computer, want de hele avond was het geluid, wollig, weinig transparant en Tourist LeMC was niet vanwege zijn mooie Antwerpse taal, maar vanwege de mix maar moeilijk te verstaan. In de uitverkochte zaal moest het publiek goed oppassen om de vele aanwezige kleine kinderen, soms niet ouder dan 7 jaar, niet onder de voet te lopen. Als ze zonder kleerscheuren het concert overleven, hebben ze in ieder geval niks gezien en wellicht voor de rest van hun leven een gehoorbeschadiging opgelopen. Misschien een idee om een minimumleeftijd voor concertbezoek in te stellen?
Tourist LeMC trapte af met ‘Liefde liefde’ een track van debuutalbum ‘Antwerps testament’ waarmee Tourist zijn naam vestigde. De man is een poëet, een schrijver, dromer, bohemien voordat hij rapper is. De muziek versterkte de sfeer, van de verhalenverteller, en in Nederlandse oren klinkt het Antwerps leuk exotisch. Gedurende de set hoorde je pas goed hoe veel hits de man inmiddels heeft gehad, en ze komen allemaal een voor een voorbij. ‘En Route’ en ‘Spiegel’, de grote hit samen met Raymond van het Groenewoud, kwamen in eerste deel van het optreden voorbij. De zangpartijen van Raymond werden tot in de perfectie en accentloos waargenomen door Mac Bookpro die loepzuiver meezong.
De band had duidelijk even tijd nodig om erin te komen, maar ze gingen allengs beter spelen, toch blijft het lastig om bij een dergelijk voorgeprogrammeerde set in te spelen op de zaal. Aan het publiek lag het niet, ze hadden er duidelijk zin in. Handen gingen omhoog als erom gevraagd werd, vrijwel alles werd gezellig meegezongen en er worden opvallend veel Belgische biertjes weggetapt. Toen het optreden vorderde ging de band meer leunen op ska en reggaeritmes en lijntjes. Dansbaar, herkenbaar en verder weg van wellicht toch wat lastiger live te realiseren studio geluid van Tourist. Het gemis van een echte live band kwam het meest schrijnend naar voren bij de hit ‘Troubadour’ dat echt geholpen zou zijn bij minder Mac en meer mens.
Hoogtepunten van het optreden kwamen met de nummers ‘We begrijpen mekaar’ en ‘Horizon’, waarbij als verrassingsgast Wally samen met Tourist het podium betrad. ‘Mijn stad’ en het door honderden kelen woord voor woord meegezongen ‘Koning Liefde’ luidden het einde van optreden in. Tourist LeMC liet in Maastricht een solide set zien, weer een Belgisch artiest om in de armen te sluiten.
Foto’s (c) Anita Martin / Maxazine