De kaarten voor het concert van Joep Beving in het Concertgebouw vlogen de deur uit oktober vorig jaar, het was binnen no time uitverkocht. Toen wist men nog niet dat Ajax dan ook net op 30 april in de halve finale zou staan. De laatste 2 weken werden er tot op de dag zelf nog kaarten aangeboden op Ticketswap (zelfs de lokale zender at5 maakte er reclame voor, net als voor Anouk in de Ziggo). Uiteindelijk zat de zaal toch zo goed als vol.
Het eerste dat de 43-jarige Amsterdammer tegen het publiek zei was “Goedenavond, ik ben trots dat jullie er zijn… en daar wil ik het graag bij laten” dat met een lach door het publiek ontvangen werd. Hij lichtte zijn nieuwste album ‘Henosis’ (eenheid) toe. Dat dit het laatste deel is van een drieluik, en dat hij hoopte het publiek mee te nemen op reis en dat ze zouden vergeten waar ze waren. Maar hij was niet alleen, want hij had ook het kamerkoor Capella Amsterdam, het Echo Collective met twee violisten en een blazer en Maarten Vos (synthesizer en chello) meegenomen.
Hij opende het concert solo op de piano met ‘Unus Mundus’. Met zijn minimalistische pianospel wist hij zelfs de meest koelbloedige mensen tot in het diepst van hun hart te raken. Zijn muziek omschrijft hij als ‘toegankelijke muziek voor complexe emoties’. Zijn albums ‘Solipsism’ uit 2015 en ‘Prehension’ uit 2017 wisten binnen no time miljoenen streams binnen te harken en maakten van hem een grootheid als post-klassieke componist.
In april verscheen dus ‘Henosis’, het album waarmee hij zijn drieluik compleet maakt. Waar de eerste twee albums met name focussen op het klassieke pianospel, horen we op zijn nieuwe album ook orkestrale en meer elektronische klanken. Tijdens dit concert liet Joep Beving, naast de vertrouwde solo pianostukken, veel nieuwe muziek horen. Als toegift speelde Joep ‘Hanging D’, het publiek trakteerde hem op een lange staande ovatie.
Joep ging nogmaals het podium op om het applaus te ontvangen. En dan een grote verrassing. Uit de handen van de directeur van het Concertgebouw mocht hij een gouden plaat in ontvangst nemen. Het publiek heeft genoten, het concert duurde twee uur zonder pauze, maar de tijd vloog voorbij.