Er rust voor veel mensen nog een soort van taboe op het luisteren naar wereldsterren als Justin Bieber, Kesha, Nicky Minaj en Ariana Grande. Is het afgunst of iets anders, wie zal het zeggen. Feit is wel dat deze generatie nieuwe sterren bij de jeugd mateloos populair is. En shows van bovengenoemde sterren altijd een stektakel van jewelste zijn. Albums van de sterren behoor je als volwassenen niet te beluisteren, terwijl onze (groot)ouders dat 50 jaar geleden ook over muziek van The Beatles en The Rolling Stones zeiden. Het geeft de generatiekloof aan.
Ariana Grande’s ‘Thank You, Next’ werd pas halverwege januari aangekondigd, hoewel het niet vreemd was dat de opvolger van ‘Sweetener’ eraan zat te komen. De Amerikaanse begint op een albummachine te lijken, nu ‘Thank You, Next’ het vijfde album is in vijfenhalf jaar tijd. De gelijknamige single ‘Thank U, Next’ kondigde het album min of meer al in november aan. ‘Imagine’ verscheen in december en vorige week verscheen ‘7 Rings’ als laatste aankondiging van de plaat.
Opener ‘Imagine’ geeft al direct de sfeer van ‘Thank You, Next’ aan; zoetsapige nummers. Gelukkig niet al te veel autotune, wat aangeeft dat de zangeres toch wel meer in haar mars heeft dan de haters ons doen geloven. Die werden goed gevoed door de fout die de zangeres maakte met ‘7 Rings’, over haar vriendschap met haar 6 beste vriendinnen. De tattoo die ze liet zetten was niet het Japanse karakter voor ‘7 ringen’, maar ‘Japanse Barbecue Vinger’. Foutje, bedankt! Maar dat was niet het enige, want Ariana werd door Princess Nokia, en daarna nog door Soulja Boy en 2 Chainz aangeklaagd wegens plagiaat.
Apart is het laatste nummer op het album, ‘Break up with your girlfriend, I’m bored’, dat ze last minute nog schreef om een ander nummer te vervangen. Waarom het vervangen is in plaats van aangevuld is een raadsel, want met net 41 minuten muziek is er ruimte genoeg op het album. Het lijkt er dus op alsof Grande het nummer wellicht op de plank laat liggen voor weer een nieuw album, eind dit jaar. Het maakt daardoor de indruk dat de zangeres als productiemachine wordt ingezet door management en label, aangezien de tracks vrijwel stuk voor stuk op elkaar lijken. Op het eerste gehoor dan…
‘Thank You, Next’ zal natuurlijk aanslaan bij de fans. Bij de niet-fans zal het album klinken als 13 in een dozijn, maar ondanks dat is er weinig op het album aan te merken. Ariana Grande is een blijvertje, geen 13 in een dozijn, maar laat duidelijk merken een sterke en bovenal zuivere stem te hebben, die de tegenwoordig structureel gebruikte (lees: misbruikte) autotune niet nodig heeft. ‘Thank You, Next’ is glad geproduceerd en tekstueel haar meest persoonlijke album ooit. Titeltrack ‘Thank You, Next’ haalt bijvoorbeeld ex-vriendje Mac Miller, die zelfmoord pleegde, en haar ex-verloofde Pete Davidson aan.
Grande toont haar grote stembereik, dat in de richting gaat van het bereik van Mariah Carey. Het album klinkt op het eerste gehoor vrijwel overal gelijk, maar wie het op zich laat inwerken, het album de kans geeft om op zich in te laten werken, en goed naar de teksten luistert, zal in het album een diepte vinden die steeds sterker wordt bij Ariana Grande. Dat maakt van ‘Thank You, Next’ toch dat viertiende album in het rijtje dertien in een dozijn. Dat album, dat net iets langer blijft hangen, dat toch iets meer inhoud heeft dan de rest. (8/10) (Republic Records)