Het is een heel druk muzikaal 2018 geweest voor de DeWolff. De band heeft door Europa getourd, en nu zijn de mannen even in terug in het voor hen vertrouwde Limburg voor een concert in De muziekgieterij in Maastricht.
DeWolff is een driekoppige Limburgse band uit oorspronkelijk Geleen, hoewel ze nu al weer enige tijd in Utrecht wonen. Het drietal was nog heel jong toen ze de band oprichtten in 2007, naar hun grote voorbeelden Led Zeppelin, Jimi Hendrix, The Doors, en vele grote inspiratiebronnen. DeWolff ontstond rond de broers Pablo (zanger / gitarist) en Luka van de Poel (drums), 13 en 15 op dat moment, en Hammond organist Robin Piso. Met zijn 17 jaar was hij op dat moment de oudste van het stel. In 2008 speelden ze al met de band hun eerste show in Paradiso, de welbekende muziektempel in Amsterdam. Ze waren nog jonge kleine wolffjes toen, maar dat was snel al niet meer aan de orde.
De Wolff heeft veel respect in muziekland. Hun aparte sound heeft internationaal behoorlijk wat los gemaakt bij het grote publiek, in heel Europa. Zij wisten als geen ander hoe ze hun eigen stijl van rock aan het publiek moesten overbrengen. DeWolff is een van die bands die muzikaal jong is en heeft inmiddels opgetreden op hoog aangeschreven muziekfestivals als Bospop en Pinkpop. Zo heeft DeWolff in de afgelopen jaren al meer dan 800 shows gedaan.
Zaterdagavond was de energie super met DeWolff in de Muziekgieterij in Maastricht met hun laatste optreden van de ‘Thrust’ Tour. Het ‘Thrust’-album zou wel eens de grote doorbraak kunnen betekenen in vele andere landen. De muziek is gevarieerd en uitgebalanceerd en krachtiger dan ooit. ‘Thrust’ klinkt vanaf begin tot eind heel erg goed, krachtig en vertrouwd voor het kritische publiek.
De grote menigte fans in Limburg kwam DeWolff graag bezoeken in Maastricht. Schrijven over gevoel gaat DeWolff tegenwoordig goed af. Dat is wel eens anders geweest, en dit hoor je terug in de muziek van De Wolff. Ze vinden het altijd tof om in Limburg te mogen optreden, zo zeiden ze. Het publiek had er ook zin in, dus qua sfeer zat het wel goed. De Wolff opende knallend met het nummer ‘Big Talk’ en verwelkomde het publiek met de woorden “Goedeavond Maastricht” in het dialect. ‘Big Talk’ gaat over het weerspiegelen van de maatschappij met de opkomst van populisme. Ze hebben niet ver hoeven te zoeken om Geert Wilders hierbij een veeg uit de pan te geven.
DeWolff voerde een aantal van hun grootste hits op, en bracht onder andere ‘Tombstone Child’, dat gaat over dat Pablo vroeger slecht was om dingen op papier te schrijven. “Inmiddels gaat me dat heel goed af om te schrijven”, geeft de zanger aan. ‘Double Crossing Man’ was wat simpeler van opzet, maar swingde toch. ‘Deceit & Woo’was hun allereerste single, die gaat over de politiek: Een businessman die het tot president van de Verenigde Staten schopte en die via social media zijn mening over van alles en nog aan wat de wereld wil verkondigen. Een bekend verhaal.
De band ontving na elk nummer een enorm applaus als waardering voor hun inspanningen. De DeWolff-mannen droegen zoals altijd vintage kleding uit de 70‘s aan die geweldig past bij hun sound en het ronkende gitaarspel van Pablo. Hij vertelde dat hij Maastricht heel leuk vindt, maar zijn afkomst Geleen toch heilig is. Pablo vertelde ook dat er vijf kinderjuffen van wie hij les van heeft gehad aanwezig waren en hij wenste hen een leuke avond toe.
Je merkte aan het publiek ze een heerlijk avondje uit hadden en genoten van de rockende DeWolff-mannen. Met het nummer ‘Share the Ride’ knalden ze van het podium. De mannen wisten wat ze doen moesten en hebben een geweldige sound in hun eigen stijl. Robin was weer erg op dreef met zijn Hammond. Pablo van de Poel, met zijn lange haardos, knalde al rockend met zijn gitaar, terwijl zijn broertje Luka zich met passie richtte op de drums met zijn geweldige solo’s in vele nummers. Pablo speelde met het publiek, dat genoot van elk nummer dat het hoorde.
DeWolff is een band van deze tijd met een apart randje waar je ook invloeden van de seventies in terug hoort. Met ‘Thrust’ verandert dat. Met ‘Thrust’ gaat DeWolff als een speer en met de gunfactor van deze jongens wenst iedereen ze natuurlijk veel succes. Met dit album vangen ze hun podiumenergie samen en presenteren ze het geluid voor 2019 en met een duidelijke boodschap aan deze wereld. Dat maakte dat deze band dus interessant was voor een breed Maastrichts publiek. DeWolff live meemaken is een muziekavontuur dat blijft hangen.
DeWolff sloot af met ‘California Burning’, en dat ging niet over bosbranden, maar over de luidruchtige hedendaagse samenleving. Het publiek heeft enorm genoten van de gehele show. Hun ‘Thrust’-tour eindigde in Maastricht, waarbij de avond eindigde in de late uurtjes.
Foto’s (c) Anita Martin