Dat de uit Groningen afkomstige formatie VanderLinde nationaal en internationaal nog niet op ieders lippen ligt is een van de mysteries van de muziek. Ooit geschreven dat deze band zogenaamde grote, internationale bands recht in de ogen kan kijken en na het beluisteren van hun nieuwe cd ‘Entering The Circus’ blijft deze bewering staan als een huis.
Het is inmiddels het zevende album van de rond bassist/zanger Arjen van der Linde gevormde band. Naast hem vormen Wietze Koning (gitaar), Christof Bauwens (resonator, lapsteel, zang), Bart Schwertmann (akoestische gitaar, zang) en Fokke de Jong (drums) het hart van de band. Daarnaast horen we nog JB Meijers (gitaar, mandoline), Roel Spanjers (toetsen), Dana Keller (pedal steel) en het Noordpool String Quartet. De productie was in handen van Erwin Musper, die achter de knoppen heeft gezeten bij o.m. David Bowie, Van Halen en Chicago. Laatstgenoemde is eigenlijk gepensioneerd, maar voor VanderLinde maakte hij een uitzondering. Ook schreef hij samen met Arjen een deel van de teksten.
Op de cd staan achttien eigen nummers, die zich wat stijl betreft bewegen tussen de Beatles, Crosby Stills Nash & Young, the Eagles en Poco zonder deze klakkeloos te kopiëren. Belangrijker misschien dan de stijl zijn de onderwerp die VanderLinde in hun nummers beschrijft. Er worden wat zware thema’s op zowel algemeen als persoonlijk gebied aangehaald. Onderwerpen als het tegen elkaar opzetten van mensen, racisme en de vluchtelingenproblematiek en ook het beëindigen van een relatie, vergeving en de wereld, gezien door de ogen van een autistische jongen. Prachtig beschreven en prima uitgevoerd.
Nummers die een bijzondere indruk maken zijn het rockende ‘Dixie Down Blues (Last Night On Earth)’, het indrukwekkende ‘When White Is Your Only Color’ over racisme, ‘World War Avenue’ over oorlogsdreiging en ‘Dwell With Me’ dat begrip vraagt voor iemand die aan autisme lijdt. Wederom een prachtalbum! (9/10) (Snakebite Records)