Joe Jackson was de rebelse artiest die op zeer eigenzinnige en muzikaal hoogstaande wijze eigenhandig de new wave, ska en misschien zelfs wel een beetje de punkrock ‘salonfähig’ maakte einde jaren zeventig van de twintigste eeuw.
Met vier albums in drie jaar tijd en een historisch optreden op Pinkpop in 1980 werd Jackson erg populair in Nederland. In de jaren die volgden maakte de rebelse muzikant steeds meer plaats voor de gesofisticeerde componist die zijn klassiek geschoolde achtergrond niet meer verborg maar juist etaleerde. Jazz werd een voorname inspiratiebron op succesalbums als ‘Night & Day‘, ‘Mikes Murder’ de soundtrack met het waanzinnig mooie ‘You cant get what you want’.
Joe Jackson bleef echter bij het heel grote publiek vooral bekend met een a capella versie van zijn eigen hit ‘Is she really going out with him’ die het tot op heden goed doet in de jaarlijkse top 2000. Daarna bleef Jackson mooie albums maken die vooral veel lof kregen van recensenten, maar eerlijk is eerlijk, commercieel of single succes bleef uit, en het leek ook wel of we Jackson niet meer zoveel op de podia zagen. Als we terugdenken aan wat zijn laatste hit is geweest dan moeten we terug tot 1989 toen Jackson met ‘Nineteen Forever’ een tijdje in het rechter rijtje van de top 100 bivakkeerde.
In 2012 verraste Jackson iedereen met het album ‘The Duke’, een eerbetoon aan Duke Ellington dat van hoog niveau was en waarop nummers als ‘Isfahan’ met Steve Vai op gitaar en ‘It don’t mean thing (If it aint got that swing)’ nog maar eens lieten horen wat een enorm goede muzikant en arrangeur Jackson is, naast zijn werk als componist. Nu is er dan het nieuwe album ‘Fool’ met slechts 8 nieuwe titels erop. ‘Fool’ is geen makkelijk album. Het is geen commerciële plaat die je even lekker wegluistert. Het is een album waar je voor moet gaan zitten en waar je moeite voor moet doen.
Geen uptempo hits, geen fancy productie, geen grote arrangementen. ‘Fool’ laat een Joe Jackson die als muzikant en componist is blijven groeien en rijpen. Zijn stem is nog steeds instant herkenbaar, maar heeft door de jaren heen extra patina gekregen waardoor de scherpte uit de beginjaren plaats heeft gemaakt voor een dieper timbre, dat meer kleur geeft.
“No luck, no money, no sex, no fun”, zingt hij in de opener ‘Big black cloud‘. Het is geen vrolijk nummer, maar Jackson heeft in de veertig jaar die zijn carrière nu al duurt niets aan kracht ingeboet. De nieuwe single ‘Fabulous Absolute’ doet nog het meeste denken aan het werk zoals we dat van in het begin van de succesvolle carrière van Jackson gewend zijn. Een logische keuze dus als single. De meeste power zit in het titelnummer ‘Fool’ dat ook in variatie het meeste te bieden heeft. Fijn ook dat oude vriend en klasse bassist Graham Maybe weer meespeelt, de man heeft door de jaren heen toch een grote bijdrage geleverd aan de herkenbare Joe Jackson sound.
‘Fool’ is een muzikaal sterk album geworden, waarop Jackson andermaal laat horen tot de eredivisie van de popmuziek te horen. Zijn aanstaande tour verkoopt sneller uit dan een Spanjaard “Hasta la vista” kan zeggen, dus zal ‘Fool’ opgestuwd door de tour ook wel betere verkoopcijfers halen dan zijn vorige werkstukken. (8/10) (earMUSIC)