Het is zo’n 14 jaar geleden dat Nederland kennis maakte met de Noorse Maria Mena. Met ‘You’re the only one’ brak de zangeres door in de hitlijsten. Woensdagavond stond Maria in Paradiso, Amsterdam, voor een concert. Haar elfde alweer in de Amsterdamse poptempel. Helaas zonder haar doorbraaksingle. Wel uitverkocht. Zoals verwacht.
Maria Mena stapte in Amsterdam op het podium in een van haar favoriete landen. Na thuisland Noorwegen is Nederland eigenlijk het tweede land waar ze succesvol was, en ook bleef. Dat is iets wat ze zeker niet vergat. Met het krachtige ‘Good God’ ving de Noorse schone aan. Het optreden van de zangeres liet direct vergeten dat ze een moeilijke tijd achter de rug heeft. Krachtig stond Maria op het podium, in ogenschijnlijk dezelfde outfit als bij haar concert precies een jaar geleden.
Die kracht bleef de Noorse het hele concert vasthouden. Tijdens de nummers van haar laatste album ‘Growing Pains’, waarvan de setlist een aantal nummers bevatte. Maar ook bij haar oudere werk, zoals ‘My Lullaby’, het nummer dat Mena op 11-jarige leeftijd schreef als eerbetoon aan haar moeder. Daarvoor was natuurlijk al haar hit ‘Just hold me’ voorbij gekomen, die door vrijwel heel Paradiso werd meegezongen. De zangeres maakte er maar graag gebruik van en reikte de microfoon dan ook veelvuldig aan de zaal aan.
Mena werd erg persoonlijk in Amsterdam, sprak over haar moeilijke tijd, haar scheiding en raadde de zaal nog even aan toch maar beter niet te scheiden, alvorens ze de titeltrack vanhaar laatste album ‘Growing Pains’ ten gehore bracht. Met het kleine stukje voorgeschiedenis in het hoofd, klonk het nummer gevoeliger dan het feitelijk al was.
Ook ‘Let it be’ van de Beatles was een nummer dat woordelijk werd meegezongen. Maria had het niet nodig om een cover te brengen, gezien haar ijzersterkte repertoire. Het beroemde nummer werd door Mena a capella gebracht, geholpen door een mooie samenzang van de twee dames en twee heren die Mena had meegenomen voor de achtergrondzang. Mena had het niet nodig het Beatles-nummer te brengen, het Beatles-nummer zelf had op deze avond zeer zeker de Mena-versie nodig, die de zaal zeer zeker verdiende. Het benadrukte nogmaals de loepzuivere stem van de Noorse zangeres.
Die andere grote hit van haar, haar grootste tot nu toe, kwam pas aan het einde van de set. ‘All this time’, van haar vijfde album ‘Cause and Effect’, werd ingetogen gebracht aan Paradiso, dat het nummer natuurlijk letterlijk kende en mee deed. Daarna was het afgelopen, hoewel een zangeres als Maria Mena natuurlijk voor een toegift terug het podium op werd gejuicht. Terecht, want ook na een elfde keer Paradiso is Maria Mena nog steeds populair in Nederland.
Na ‘Habits’ had Maria Mena speciaal voor Amsterdam een verrassing in petto. ‘Home for Christmas’ staat slechts zelden op de setlist. Logisch, want Kerstmis is het maar eenmaal per jaar. In de kerstperiode en als dank voor het succes in Nederland, bracht ze Noorse haar bijzondere kerstnummer, alvorens af te sluiten met ‘The Silence’, een nummer van haar aankomende album. Volgend jaar de twaalfde? Het zit er dik in; Verdiend is het zeker.
Foto’s (c) Rafael Koch Rossi