Nederland kent vele muzikale talenten die nog niet de aandacht krijgen die ze verdienen. De uit Venray afkomstige singer-songwriter Etan Huijs is daar zeker een van. Zijn album ‘The Battle Of Everything’ uit 2016 leverde hem maar liefst 128 optredens op én airplay op Radio 2. Onlangs verscheen zijn tweede album ‘The Secret of us’ dat hij eerst in september in eigen beheer uitbracht en distribueerde maar dat nu dan ook sinds eind oktober via CRS te verkrijgen is.
Voordat het album uitkwam, werd het nummer ’Little Bird’ al als single uitgebracht. Een slimme zet want Etan kreeg weer aandacht op Radio 2 hetgeen de verwachtingen voor het nieuwe album naar een hoger niveau tilden. ‘Little Bird’ is dan ook wel een erg radiovriendelijke track, steunend op een aanstekelijk ritme en bouwend op de mooie samenzang tussen Etan en het geheime wapen op dit album, zangeres Jordi van Gemert. Wat passen die stemmen toch mooi bij elkaar.
‘The Secret of Us’ telt 10 nummers in een folk-rock singer-songwriter traditie met een aandacht voor detail, die in dit genre in Nederland ongehoord is. Het album begint met het vrij donkere, instrumentale intro onder de bevreemdende titel ‘Forleikur’. Het duurt nog geen minuut, en als je de rest van het album hebt beluisterd blijft deze track een beetje voor een verwonderd opgetrokken wenkbrauw zorgen.
Etan is een echte verhalenverteller en dat doet hij heel goed op misschien wel het mooiste nummer van het album ‘Isaac and the Fallen Temple’. Gedragen door de stem van Etan, die opvallend droog is opgenomen, hetgeen het alleen maar indrukwekkender maakt. Mooi zonder opsmuk. En dan komen de vocalen van zangeres Jordi van Gemert erbij en die maken de track betoverend mooi.
Het album is overall erg goed doordacht, niet alleen qua arrangementen die heel adequaat en smaakvol zijn, maar ook zeker de consistentie van het materiaal. Etan bezingt persoonlijke thema’s zoals het blijven zoeken naar authenticiteit, de drang om jezelf te zijn, persoonlijke ontwikkeling. Dit komt naar voren in ‘Little Birds‘ en ‘Silhouette Dancer’. Daarnaast is er aandacht voor ‘life changing experiences’ in nummers als ‘Blue Moon‘ en ‘Lonesome Traveler’.
Zoals gezegd is het album met veel liefde en aandacht voor detail gemaakt. Etan is duidelijk een artiest die volop in ontwikkeling is. Iemand die zich zo kwetsbaar en persoonlijk opstelt in zijn muziek zal nooit mainstream worden en dat is maar goed ook. Etan is niet bang en experimenteert op dit album nog duidelijk met de arrangementen van de nummers. De luxe van het mogen en kunnen werken met een dergelijke groep mensen om je heen leidt soms tot keuzestress bij het maken van de arrangementen zo lijkt het af en toe. Tegelijkertijd laat Etan zien het allemaal wel te beheersen en het songmateriaal is zonder twijfel sterk genoeg dat het in welk arrangement dan ook fier overeind zal blijven.
Met Etan Huijs is een nieuwe artiest toegevoegd aan de hors categorie van de Nederlandse singer songwriters. Veel mensen zoeken altijd naar een vergelijking. Etan Hijs is niet te vergelijken met een andere artiest. Sommigen hoor ik refereren naar Neil Young, omdat het timbre van zijn stem daar iets weg van zou hebben. Ik ben het daar niet mee eens. Als ik nadenk over een referentie om Etan Huijs dat toch te labellen voor wie dat perse nodig vindt, dan zou ik hem naast een artiest als Spinvis willen plaatsen.
Raar ? Ik denk dat Etan zelf het wel begrijpt. (8/10) (Etan Huijs/CRS)