Afgelopen dinsdagavond 13 november was Maxazine aanwezig bij de theatertour van Jan Smit ter ere van zijn 20 september jongstleden uitgebrachte gelijknamige studioalbum ‘Met Andere Woorden’. Een tour die 26 september jongstleden van start ging in Zaandam en eindigt op 20 december in Winschoten.
Dit album bevat nummers die deze keer niet zoals gewoonlijk door Smit zelf zijn geschreven, maar waarvoor hij twaalf andere artiesten heeft benaderd. Onder andere Sanne Hans, Barry Hay, Jan Keizer, Guus Meeuwis, Paskal Jakobsen en Peter Slager van Bløf, Racoon en Frank Boeijen gingen de uitdaging aan om in volledige vrijheid een nummer te componeren. Een idee wat al anderhalf jaar lag te broeden bij Smit. De productie lag als vanouds in de handen van Smit zelf en Thomas Tol.
Het is voor het eerst in 4 jaar dat Smit weer te zien is in de Nederlandse theaters. De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van zijn 20-jarige jubileum welke hij vierde met de ‘Elfstedentour’ in Nederland. Hoewel hij nu op drieëndertigjarige leeftijd dus al meer dan de helft van zijn leven aan de top staat, ging Jan pas een jaar of vijf geleden voor het eerst de theaters in.
Na het grote Duitse succes met KLUBBB3, de Elfstedentour en de Arena-concerten met De Toppers gaat Jan Smit weer terug naar de basis met een intiem concert, waarvan dus deze in Heerlen afgelopen dinsdag 13 november.
Drielandenpunt in Heerlen
De Rabozaal in het Parkstad Limburg Theater in Heerlen was lekker vol gelopen, voor deze toch wel ver uitverkochte show, met gemêleerd publiek. Jonge tot zeer jonge- en iets oudere fans uit Nederland, België en zelfs Duitsland waren bijeengekomen om dit spektakel te bewonderen. En ook menig tehuis voor geestelijk gehandicapten had er meteen een gezellig uitje met de bewoners van gemaakt, wat natuurlijk groot enthousiasme teweegbracht bij deze mensen.
De show werd geopend met een donker podium alwaar twee schermen te zien waren die beelden gaven van achtereenvolgens een aantal componisten van de nummers die in het eerste gedeelte van de show ten gehore zouden worden gebracht. Het tweede gedeelte na de pauze zou vooral Smit’s eerdere zelfgeschreven nummers bevatten. De componisten die getoond werden vertelden het publiek op een grappige manier hoe ze zich vooral moesten gedragen tijdens de show om Smit een beetje van zijn stuk te brengen. Dit werd met gelach door het publiek bejubeld.
Drie seconden later…
De show begon, het licht op het podium ging aan, maar werd ook weer meteen onderbroken door kinderen en jonge fans die het podium op kwamen gelopen om bloemen en tekeningen aan Jan te geven. Ook moest er een selfie genomen worden van Smit met een fan door een telefoon die, zo bleek later, op de drie seconden timer stond. Smit deerde het niet en hij zag de lol er wel van in en met een lach en een grapje wachtte hij geduldig in pose met de fan tot de drie seconden om waren.
De show kon beginnen. De show waarin Smit als vanouds muzikaal begeleid werd door zijn vaste 5-koppige orkest onder leiding van Marcel Visser, tezamen met twee achtergrondzangeressen Lesley en Michelle. Smit trapte af met het nummer ‘ Betere Tijden’.
De nummers die volgden werden steeds voorafgegaan door beelden waarop de componist van het nummer op een grappige manier de gebeurtenissen aan het publiek deelde die tijdens het componeren en bekendmaken van het nummer in contact met Smit de revue waren gepasseerd. Meteen een moment voor het begin van ieder nummer voor Smit om even kort bij te tanken achter de coulissen.
Sexy dansmoves.
De setlist was een goed afgewisseld geheel, waarbij rustigere vaak emotionele nummers mooi werden afgewisseld door vrolijke vlotte nummers. Hierdoor kon iedereen zijn opgespaarde energie tijdens de luisternummers goed botvieren op de vrolijke meezingnummers. Zoals het vrolijke uitbundige ‘Fris’, gecomponeerd door Lange Frans. Een rapnummer, wat je natuurlijk van een rapper kunt verwachten.
Rappen kon Smit niet en dat gaf hij ook toe voordat hij het nummer ‘Fris’ ten gehore ging brengen. Hij had het kunnen weten, opperde hij zelf al, als je Lange Frans een nummers voor je laat schrijven. Maar dit zou hij compenseren met een paar sexy dansmoves. Dit werd achter in de zaal zeer gewaardeerd door een groepje jonge meiden, die toch vooral hun enthousiasme lieten blijken door luid gegil zodra Smit maar even met zijn heupen wiegde tijdens het dansen.
Vergezeld van vele verschillende kleuren belichting op het podium werd met dit nummer een waar feestje gebouwd!
Het nummer ‘Met Andere Ogen’ was daarentegen weer een mooi emotioneel nummer om alleen maar lekker achterovergeleund in je riante theaterstoel naar te luisteren. Net zoals ‘Liever Dan Mijn Eigen Leven’ dat werd geschreven door Sanne Hans als ode aan Smit’s vrouw Lisa. Dit nummer zong Smit vanuit het diepst van zijn ziel. De emotie spatte er zo vanaf, dat het kippenvel je al snel over de rug liep. Dezelfde dag is dit nummer ook tot nieuwe single van het album uitgeroepen.
Videoreportage
In de vorm van door het publiek zeer gewaardeerde grapjes van Smit, maar ook door middel van het betrekken van het publiek door middel van aankijken of onder woorden te brengen van wat hij zag in het publiek, onderhield Smit op een leuke manier heel veel contact met zijn publiek. Vooral het gebruik van de mobiele telefoons bracht Smit herhaaldelijk onder de aandacht. Dit alles op een uiterst vrolijke manier. Publiek vooraan dat de hele show door het mobieltje bekeek en er volgens Smit een hele videoreportage van aan het maken was, bracht Smit onder de aandacht door diegene eraan te laten herinneren dat deze avond waarschijnlijk de enige zou zijn die ze zouden meemaken. En dat er filmpjes genoeg op YouTube te vinden waren die ze misschien ook thuis hadden kunnen bekijken. Na het nummer dat volgde kwam hij nogmaals bij de mobielgebruikster terug en gaf haar de tip het mobieltje tegen haar waterflesje te laten leunen, zodat het vanzelf rechtop kon blijven staan om te filmen.
Sowieso gingen er erg veel mobiele telefoons omhoog die gebruikt werden om foto’s te maken of om halve liedjes te filmen. Tot op het irritante af, want achterover genieten van de show kon zo wel eens ruw verstoord worden door een fel belicht beeldscherm dat plotseling in je gezichtsveld kwam.
De eerst uitgebrachte single van het album ‘Ik Zie’ volgde, tot groot enthousiasme van het publiek.
Het laatste nummer voor de pauze was voor het eveneens vrolijke nummer ‘ Hé Mooie Meid’ waarvoor de coulissen tot café werden omgetoverd.
Het publiek had het gezellig. Vooral veel vriendinnen van elkaar met dezelfde muzieksmaak, ‘Jan Smit’, waren eropuit getrokken om deze avond samen mee te maken en de sfeer werd er alleen maar beter op toen na de pauze de door wat Jan al in het begin van de show aangekondigd had, liedjes uit zijn eerdere repertoire ten gehore zou gaan brengen.
Meezingers
Nummers als ‘Geen Dag Voorbij’ en het uit volle borst meegezongen ‘Eyo Eyo’ volgden en ook de titeltrack van het programma ‘Beste Zangers: ‘Welkom In Mijn Hart’ en het bekende ‘Vrienden Voor Het Leven’ konden niet uitblijven. Na het wederom vrolijke ‘Ik Wil Slapen’ volgde er nog een toegift met het overbekende nummer ‘ Als De Morgen Is Gekomen’. Het publiek was de tweede helft van de show uit hun stoelen gekomen en staande, met de handen omhoog werd de show een waar feestje. Er werd gedanst op de plaats en luidkeels werden de voor de fans bekende teksten meegezongen.
Het publiek kon terugkijken op een gevarieerde, vrolijke, gezellige show. Een afwisseling tussen mooie emotionele nummers en nummers waarbij een mooi feestje werd gebouwd tussen het publiek en de altijd vrolijke lachende zanger uit Volendam: Jan Smit.
De show brengt Jan Smit nog op verschillende plaatsen in Nederland tot aan het eind van dit jaar en vanaf volgend jaar september zelfs in Vlaanderen.