Op woensdagavond 31 oktober stond Eivind Aarset met zijn kwartet onder de naam Sonic Codex weer eens geprogrammeerd bij Paradox. Dit concert was onderdeel van een traditie in wording, waarin Paradox een hele reeks van ECM gerelateerde artiesten de mogelijkheid biedt hun muzikaliteit tonen op dit intens knusse en intieme podium in Tilburg.
Eivind Aarset, die lange tijd onderdeel heeft uitgemaakt van de band van trompettist Nils Petter Molvaer, liet zich op het affiche wederom vergezellen door bassist Audun Erlien en zijn twee vaste drummers: Wetle Holte en Erland Dahlen. Wetle Holte ontbrak helaas vanwege persoonlijke omstandigheden. Echter de briljante sound engineer David Solheim mag eigenlijk ook als volwaardig bandlid gezien worden. Dus was er toch sprake van een kwartet. Erlien en Dahlen hebben ook met de Noorse muzikale innovator Nils Petter Molvaer gespeeld in diverse samenstellingen. Noemenswaardig is dat Dahlen zijn niet traditionele en erg uitgebreide verzameling van drums en percussie weer meezeult op deze tour.
Ehrland Dahlen is bekend vanwege het feit dat hij een verzamelaar is van zeldzame percussie-instrumenten; de chromatische Blossom Bells is daarvan wellicht het mooiste voorbeeld. De sensitieve en fragiel ogende Aarset heeft door de jaren heen ook een behoorlijk arsenaal aan effect apparaten verzameld en nog belangrijker: zich eigen gemaakt. Dit geeft hem de mogelijkheid de emoties, indrukken en nuances die hij wil uitdrukken te vertalen in luisterrijke verhalen en klankbeelden met hier en daar een autobiografische verwijzing. Hoewel Aarset gedurende zijn concerten als een tovenaar achter zijn effecten blijft zitten is het gevoel en contact dat hij heeft met de zaal en het publiek van grote invloed op zijn uiteindelijke spel.
Het concert stond net als drie jaar geleden weer in het teken van het in 2015 verschenen album ‘IE’. Dit album is indertijd uitgebracht via het voor Aarset vertrouwde Noorse Jazzland label dat in 1997 opgericht is door collega muzikant Bugge Wesseltoft. Tijdens in het twee sets verdeelde en ruim anderhalf durende concert werd werk van I.E. afgewisseld met composities van het in 2012 verschenen ‘ambient’ album Dream Logic. Het concert werd geopend met een dromerige en sferische uitvoering van Close (for Comfort). Het publiek werd langzaam weggelokt naar een parallel universum waar sferische soundscapes gelardeerd werden met ritmische en melodische klanken uit de gevarieerde kit van Dahlen. Wetle Holte, op een voor deze muziek atypische Rickenbacker bas, bepaalde de richting van de muziek. De uitvoering van Close ging naadloos over in het emotioneel getinte Wanderlust. Na een half uur werd ons duidelijk dat de muzikale wereld van Aarset het beste live ondergaan worden. De muzikanten maakten gedurende het concert gebruik van het hele instrumentenarsenaal dat hun ter beschikking stond. Aarset legde prachtige soundscapes over de in complexiteit en hevigheid toenemende drums en ondersteunende baspartijen.
Na de pauze werd het geïnspireerde optreden voortgezet met een lange en langzame introductie op bas en voorzichtig ondersteunende drums. Aarset toverde uit zijn gitaar de ene na de andere empathische, kwetsbare en emotioneel gedreven gitaarpartij. De band groeide gedurende de tweede set naar een hoog niveau van musiceren waarin de muzikanten hun partijen in elkaar lieten vlechten. De typische basstijl van Erlien gaf de composities en improvisaties een extra stevig karakter. Helaas werden na bijna twee uur weer wakker uit de trance en stonden we weer met beide benen op de aardse grond.
Hulde aan geluidsman Solheim voor de wijze waarop de muziek de klonk in al zijn finesses. Elk detail werd in het grote geheel loepzuiver weer gegeven. De sound benaderde de ECM-geluidsnorm en dat is eigenlijk ongekend voor een live optreden met zoveel sonische, ritmische en melodische combinaties. We kijken alweer uit naar het volgende bezoek van deze Noorse muzikale kunstenaars. En oprechte dank aan het Paradox team voor deze prachtige muzikale avond.
Foto’s (c) Hen Metsemakers