Toen Tony Hadley begin 2017 zijn vertrek aankondigde als zanger van Spandau Ballet, leek het erop dat het het einde van de band zou zijn. De gebroeders Kemp (Martin en Gary), alsmede Steve Norman en John Keeble, waren inmiddels al zo lang bijeen als hecht vijftal, dat het onmogelijk leek dat Hadley zou worden vervangen. Die vervanging kwam er toch, in de persoon van Ross William Wild. Het nieuwe Spandau Ballet pakte wonderbaarlijk goed uit, zo bleek zondagavond in 013 in Tilburg.
Na een heavy voorprogramma ving de band aan met ‘Gold’ dat als intro van de show gold. Met Gary Kemp als tijdelijke leading man, voordat Ross William Wild het stokje overnam met ‘Chant No. 1 (I Don’t Need This Pressure On)’ van het ‘Diamond’-album uit 1981. Het was duidelijk dat het begin van de jaren ’80 de boventoon zou gaan voeren in het Tilburgse. Met ‘Only When You Leave’ en ‘Highly Strung’, beide van ‘Parade’, werd dat vermoeden alleen maar bevestigd. Wild bevestigde zijn kwaliteit hierbij al direct en Hadley was inmiddels reeds vergeten.
Met ‘How Many Lies?’ en ‘Virgin’ werd ook ‘Through the barricades’ niet vergeten. Die laatste werd voor het eerst gespeeld op Live Aid in 1985, om een jaar later op album te worden uitgebracht. Saillant genoeg zou het mogelijk zijn geweest dat de ouders van de nieuwe zanger nog ‘virgin’ waren op dat moment, aangezien de huidige zanger van de band werd geboren in 1988, toen Spandau Ballet zijn grootste hits al achter de kiezen had. ‘This Is the Love’ had hij kunnen kennen voor hij bij de band kwam. Het nummer staat slechts op ‘The Story, This is the love’, het laatste verzamelalbum, uit 2014.
Het debuutalbum ‘Journeys to Glory’ werd daarop voor een erg groot deel behandeld. Met onder andere ‘Reformation’ werden de synthpop en new wave meer eer aangedaan dan gemiddeld gebeurt in 013. De laatste uit het rijtje was natuurlijk uit het jaar van de doorbraak van de band in 1981. Apart genoeg had de band toen al hits gescoord van het tweede album ‘Diamant’, waarvan titeltrack ‘She Loved Like Diamond’ een goed voorbeeld was. Wanneer er bij een tussendoor praatje wordt genoemd dat ze blij zijn terug te zijn in het land van Heineken, klonk er geen applaus voor Martin Kemp, wat er wel was toen hij het geweldige publiek bedankte voor hun komst en support voor de nieuwe band.
Voordat de band weer terug ging naar de jaren ’80 kwam ook ‘Once More’ van ‘Once More’ uit 2009 voorbij. Een ander geluid dan de jaren ’80 die we inmiddels gewend zijn van The Ballets. ‘I’ll fly for you’ was die stap terug naar 1984 alweer, waarbij het publiek uit volle borst meezong. Steve Norman liet daarbij horen zijn saxofoon nog lang niet aan de wilgen te hebben gehangen en ook Gary Kemp pakte met verve zijn momentje met een solo.
Ook ‘Round and Round’ kwam van het succesvolle ‘Parade’ album, dat in 1984 het tweede album was dat in Nederland de toppositie behaalde. Met ‘Instinction’ (met bass en percussie in een kleine hoofdrol) ‘Communication’ en ‘Lifeline’ hielden de jaren ’80 nog even aan in Tilburg, om de officiĆ«le afsluiter van de avond in te luiden. ‘True’ was in april 1983 de eerste grote hit van Spandau Ballet en ontaardde in een samenzang die niet vaak in 013 vertoond is.
Die samenzang ging verder bij de toegift. ‘Through the Barricades’ bracht zwijmelende stelletjes samen en afsluiter ‘Gold’ maakte de cirkel weer rond. Spandau Ballet is met nieuwe zanger Wild niet achteruit gegaan in kwaliteit. Sterker nog, de musicalachtergrond van de jonge zanger gaf in Tilburg een juiste dimensie aan de band. Spandau Ballet klonk daarvoor verre van gedateerd, maar behaalde een gouden status in de poptempel van het Zuiden.
Foto’s (c): Bart Teunis