Het nieuwe album van Fish is uit. Onder de titel ‘A Parley with Angels’ wordt de luisteraar getrakteerd op drie nieuwe tracks van een van de bekendste symfonic rock zangers van de geschiedenis. Deze drie nummers zullen ook worden uitgebracht op het finale soloalbum van Fish dat onder de titel’ Weltschmerz’ waarschijnlijk in Mei 2019 zal verschijnen. Naast de drie nieuwe tracks bevat het nummer vier live opgenomen tracks: ‘Circle Line’, ‘State of Mind’, ‘Emperors Song’ en ‘Voyeur’. Deze nummers stammen van een live opname van 15 December 2017 ‘Live at Islington Assembly Rooms’
Het album is bedoeld als opwarmer voor de fans, en de opbrengst zal ook worden gebruikt om de opnames van ‘Weltschmerz’, begin 2019 te betalen. Direct na het uitkomen van dit album vetrok Fish op een Europese tournee met meer dan 50 shows, die hem in oktober ook voor 4 shows naar Nederland brengt. Tijdens ze deze shows zal Fish, vergezeld door zijn eigen band het Marillion album ‘Clutching at Straws’ integraal ten gehore brengen, naast zijn solo werk door de jaren heen.
Als de nieuwe nummers op de EP een voorbode zijn voor het nieuwe album, dan zal Fish nog eens heel hard gaan uithalen. Ze zijn allen van bijzonder hoog niveau. Fish zijn stem is niet veranderd. Gerijpt, dat wel. Meer doorleefder dan ooit weet hij nog moeiteloos te betoveren. ‘Man with a Stick’ opent met een staccato ritmetrack, waarover layers van gitaren komen en dan de stem van Fish. Het nummer is zeer eigen, wellicht meer poppy dan rock, maar Fish verloochent zijn roots niet. ‘Vernieuwend’ is de term die hier van toepassing is.
‘Little Man what we Know’ is een dertien minuten durend epos, waarin Fish niet alleen laat zien een uitmuntend vocalist te zijn, maar waar ook zijn lyrische songschrijvers kwaliteiten breeduit geëtaleerd worden. Rustig, haast bezwerend wordt de track langzaamaan opgebouwd. Na bijna drie minuten breekt het nummer open als een zonsopgang boven de Schotse hooglanden. Acoustische gitaren met koperblazers komen samen in een galop die de luisteraar meteen meeneemt. Er zit als je zo luistert, bij tijd en wijle zelfs een zucht naar ‘Chicago’ in. Sferisch, betoverend, superlatieven schieten tekort voor dit meesterwerk.
‘Waverly Steps’ begint als een jazznummer dat van onderuit de riolen naar boven sijpelt in een stikdonkere nacht. En dan die stem, saxofoon fladdert om de stem heen, piano akkoorden dragen wat moet komen gaan en strijkers geven hoop op een goed einde. Bij vlagen mengt Fish een onbestemd sterke bluesvibe door zijn gekende lyrische stem. De haren op je armen gaan rechtop staan bij deze track. Het zijn slechts drie nieuwe nummers, maar deze zijn wel zo goed, ze laten je snakkend naar meer achter. ‘A Parley with Angels’ is het beste dat in 2018 tot nu toe is uitgekomen. (9/10 ) (Chocolate Frog record Company Ltd.)