Het allerlaatste concert van de Europese route van de ’20 Years Paranoid’-tour door Garbage voelde als een groot feest. Niet alleen vierde de band de 20ste verjaardag van hun baanbrekende album ‘Version 2.0,’ uitgebracht in 1998, maar ook het einde van een zeer succesvol begin van de tour met het gevoel van een volbrachte missie. En het publiek had het geluk om de band te zien tijdens een zeer speciale avond, waar Shirley Manson en haar band-collega’s blij waren met de geweldige tournee die hen voor het eerst in Utrecht bracht.
Een onwetende fan zou verwachten dat de band veilig zou spelen en alleen zou vertrouwen op de grootste hits van het album – en dat zijn er veel – om het publiek te boeien. Maar Garbage is niet de gewone veteranenband die de fans geen uitdaging zal bieden, en het bewijs kwam met de keuze voor de allereerste nummers van de setlist: ‘Afterglow’ en ‘Deadwood’. Twee b-kanten, prachtig uitgevoerd door Shirley Manson, gevolgd door ‘Temptation Waits’, het openingnummer van het gevierde album. Een vertolking van ‘Wicked Ways’, met fragmenten van Depeche Mode’s ‘Personal Jezus; Het was de allereerste verrassing van de avond en zorgde er zeker voor dat sommige fans zich afvroegen hoe een duet tussen Shirley Manson en David Gahan zou klinken.
De rest van het concert bracht het zeer betrokken publiek een mix van de belangrijkste hits van het album, zoals ‘When I Grow Up’, ‘I Think I’m Paranoid’ en ‘Push It’, met een aantal zeer goed samengestelde b-partijen (‘Lick the Pavement’, ‘Soldier though This’) en andere nummers uitgebracht aan het eind van de jaren 90 (007’s themalied ‘The World is Not Enough’). Met een verrukkelijke podiumpresentatie en een enorm charisma betoverde Shirley Manson het publiek met haar energieke bewegingen en uitdagende uiterlijk, terwijl bandcollega’s Butch Vig, Duke Erikson en Steve Marker elk nummer met geweldige arrangementen en de gebruikelijke competentie afleverden. Het podium had een aantal zeer klimatologische bliksemeffecten, terwijl de intervallen tussen de nummers werden opgevuld door interludes en citaten van beroemde films, die de inspanningen van de band toonden om een heel speciale ervaring te leveren aan een publiek dat duidelijk een aantal heel speciale jaren nieuw leven inblazen.
Aan het einde van de avond, nadat de band al een geweldige uitvoering van een van hun meest representatieve nummers, ‘The Trick Keep Breathing’ bracht, verbrak de band de belofte alleen naar het verleden te kijken en besloot naar het heden te komen met hun nieuwste single, het dystopische ‘No Horses’ – een mooi en krachtig nummer om fans te herinneren aan de gevolgen van het niet waakzaam zijn in tijden van repressie en hebzucht. Na zo’n sterke uitspraak sloot ‘Cherry Lips’, een prachtige hommage aan de LGBTQ + -fans die de band jarenlang ondersteunen en inspireren, de avond af, samen met het publiek dat het zeer aanstekelijke refrein hardop meezong.
Na hun laatste concert van de Europese tournee, is het eerlijk om te zeggen dat Garbage haar best heeft gedaan te zorgen het publiek extreem enthousiast achter te laten. Publiek dat duidelijk blij was om de nummers te horen die ze in het verleden koesterden, maar ook het huidige te vieren en een blik in de toekomst te gunnen.