Het Urban Matterz Festival in Helmond groeit met het jaar en viert volgend jaar haar eerste lustrum. Vorig jaar trok het familiefestival al ruim 15.000 bezoekers en het jaar daarvoor ontving het festival ongeveer 10.000 liefhebbers in de Helmondse Cacaofabriek. Dit jaar is het festival voor het eerst verdeeld over twee dagen en is de Cacaofabriek een heel weekend lang het toneel van graffitikunst, rap en urban sports waarbij de jeugd volop kennis kan maken met al deze facetten.
Sinds de eerste editie van het festival wordt er veel aandacht geschonken aan het ontstaan van de hiphop in de jaren zeventig en de periode uit de jaren tachtig met zowel nationale als internationale publiekstrekkers. Tijdens voorgaande edities wist de organisatie al dj-pionier Grand Wizzard Theodore te strikken en hiphoplegendes uit de 80’s zoals Just Ice, T La Rock, Newcleus, Mantronix en niemand minder dan Kurtis Blow. Ook deze editie pakt het festival groot uit met de onder andere Schoolly D en DJ Code Money (V.S.), The Jungle Brothers (V.S), en Roxanne Shante (V.S) die allemaal voor een eenmalig optreden naar Helmond getogen zijn.
De avond was stijf uitverkocht en voelde als een hiphop-reunie. Uit alle windstreken van het land waren liefhebbers naar Helmond gekomen om de unieke line-up mee te maken. Om 20.00 uur liep de zaal al bijna vol en was het een weerzien van ‘oude’ bekenden die elkaar vrolijk begroetten. Co-host DJ Charm verzorgde de avond met een fijne mix van rap en funk.
De eerste drie acts behoren tot de nationale trots en hebben hun sporen al verdiend in de hiphopwereld. Het Eindhovense duo D.A.M.N. trapte de avond af en zette meteen de toon voor een kwalitatief hoogstaande avond. Hun album ‘Don’t accept mass notion’ is in 1989 een van de eerste hiphop lp’s van Nederlands bodem. Het geluid van DJ Bass was na 30 jaar voller en vetter en rapper L Rock klonk als vanouds. Het koste hem geen enkele moeite om zijn teksten vloeiend te spitten op de uptempo beats van DJ Bass.
Na drie kwartier nam King Bee het stokje moeiteloos over. In 1989 opgericht door DJ Allstar Fresh en MC Pryme scoorde de groep diverse grote hits. In 1990 stonden ze zelfs in het voorprogramma van Madonna in De Kuip. Fresh behoorde eind jaren tachtig tot de wereldtop en liet zien dat hij het beat-jugglen en live-mixen met vinyl en turntables nog niet verleerd is. Naadloos verwerkte hij stabs, drops, military scratches en backspins in zijn set waarbij MC Pryme het publiek klaarstoomde voor de volgende acts. Pryme is nog steeds actief als MC op classics feesten en voelde zich op het podium als een vis in het water. Met zijn grappen wist hij het pubiek voor zich te winnen. Bij het horen van de hit ‘Must be the music’ kwam het publiek goed los en bij de aflsluiter ‘Back by dope demand’ (de grootste hiphophit uit Nederland ever) gingen alle telefoons de lucht in.
Als derde act deze avond mocht Tony Scott aantreden. De door M.S. geplaagde Amsterdamse rapper met Indiaans Surinaamse roots sloot zijn carriere in 2016 af in een vol Paradiso vanwege zijn ziekte, maar maakte op verzoek Urban Matterz toch een uitzondering voor een optreden na het horen van de complete line-up. Na een speciale aankondiging en met zijn bijzondere indiaanse opkomst kreeg ‘The Chief’ de zaal zowaar stil. Hij zocht naar woorden om het leven te eren en kreeg tussen het brengen van zijn hits door een warm applaus van het publiek.
Na Scott was het de beurt aan een van de drie headliners van de avond, Miss Roxanne Shante. Shante, nu 49 staat bekend als de eerste vrouwlijke rapper en maakte in 1984 naam als jonge tiener met de single ‘Roxanne’s revenge’. In 1986 was ze te zien in de Nederlandse hiphop docu ‘Big fun in the big town’ van Bram van Splunteren, waar ze een optreden gaf met Bizmarkie. Begin dit jaar nog zorgde Netflix ervoor dat de film ‘Roxanne Roxanne’, over haar turbulente leven in die beginjaren, voor een groot publiek te zien is. De ‘Queens of all Queens’ zoals DJ Sylk haar aankondigde, opende heel toepasselijk met het nummer ‘Live on stage’ en deze granddame van de hiphop had er duidelijk zin.
Ze was niet gekomen om alleen maar haar ding te doen maar ook om het publiek een les in hiphop te geven. Shante, die op 15-jarige leeftijd toetrad tot de hiphop familie ‘Juice Crew’ liet nu het publiek nogmaals kennis maken met de leden. Na het droppen van tracks van Big Daddy Kane, Kool G Rap, Masta Ace, MC Shan en Craig G was het tijd voor haar eigen tracks. Ze genoot volop van het publiek dat haar songs uit volle borst meezong en toen ze uit het publiek een jonge beatboxer op het podium uitnodigde bleek dat zijn old school hiphop ook bij de nieuwe generatie aansluiting vond.
De tweede headliner van de avond was ‘original gangsta’ Schoolly D, die met zijn vaste DJ Code Money al vanaf midden jaren tachtig hardcore hiphopbeats combineert met grovende teksten en daarom de credits krijg als uitvinder van de gangsta rap. Schoolly D, gekleed in een western-style outfit (net als Gapband in de jaren zeventig) ging er vanaf de eerste track vol in en zorgde met een optreden vol show en positieve voor een energie die de hele zaal voelde en teruggaf. Tweede song in zijn set was de hit ‘Skool’s out’, die hij samen met Mekon uitbracht in 1997, toen het big-beat genre hoogtij vierde in de UK. De rest van de set was een combinatie van funk, rap en zelfs rock waarbij natuurlijk ook zijn hits als ‘Gucci time’ en ‘Smoke some kill’ voorbij kwamen. Hij riep zelfs Roxanne Shante nog even terug en die liet zien dat ze ook nog steeds kan freestylen.
Als afsluiters betraden niemand minder dan de Jungle Brothers het podium. Deze gasten behoeven geen introductie, want dit jaar vieren ze hun 30 jarig bestaan. Ze hebben al acht albums en diverse EP‘s en singles op hun naam staan en behoren tot de eersten die hiphop combineerden met jazz en afro centrische gerichte teksten. Rappers Mike Gee, Afrika Bam Bam en DJ Sammy B bliezen het dak eraf en naast hun bekende hiphoptracks kwam uiteraard ook de house-track ‘I’ll house you’ voorbij. De track die zo’n beetje het grootste succes is uit hun carrière. Met een energiek optreden lieten ze zien dat ze een waardige afsluiter zijn van een nu al legendarische avond vol passie voor muziek, verbroedering en respect.
Foto’s (c) Perrin Oubrie