Met ‘Happy Hunting Ground’ maakte Yorick van Norden in 2015 een fris solodebuut. Nu 3 jaar later is er zijn tweede solo-album het ‘The Jester’. Opnieuw uitgebracht bij het Excelsior label, en opnieuw bewijst hij dat hij daar helemaal thuis hoort.
Het vorige album van Yorick stond vol met sixties en seventies invloeden, en dat is op ‘The Jester’ niet veel anders. Bij opener ‘The Forest Of The Mind’ kunnen we gelijk al niet meer om de eeuwige Beatles-invloed heen ten tijde van ‘Revolver’. De eerste helft van het album past in de categorie van Excelsior-artiesten als Daryll-Ann (gitarist Anne Soldaat verleende ook zijn medewerking aan dit album) en Johan. Frisse gitaarpopsongs met een duidelijk jaren ’60 invloed.
Het album is echter in twee delen verdeeld met een andere b-kant dan de a-kant. De b-kant wordt meer orkestraler met de openingsmedley ‘Suite No. 1 : Unbelievable/The Girl In The Window’. De invloed uit de jaren ’60 en ’70 is ook hier weer overduidelijk terug te horen. ‘A Song For You’ had zo van Randy Newman kunnen zijn. Maar het absolute hoogtepunt is het kleine ‘Winter’ over iemand die ernstig ziek is en het einde van het jaar waarschijnlijk niet zal halen. Het nummer klinkt dankzij de meerstemmige zang alsof het een verloren nummer van The Beach Boys of Crosby, Stills, Nash & Young is. En dan is er nog die duidelijke invloed van Paul McCartney. ‘Light Of Love’ is een akoestisch niemendalletje in de trant van McCartney’s ‘Mother Nature Son’ of ‘Put It There’. Maar natuurlijk is die invloed van McCartney ook hoorbaar in de eindmedley ‘Suite No. 2 : I So Sad/Drifting/Gettin’ In Over My Head/So Sad (Reprise)’. Een medley zoals The Beatles uitbrachten op ‘Abbey Road’ en waar McCartney zich tijdens zijn Wings- en soloperiode ook regelmatig aan waagde. Recent deed hij dat nog op zijn nieuwe album ‘Egypt Station’. Een album dat McCartney omschreef als een muzikale reis, en toevalligerwijs (of niet) omschrijft Yorick zijn nieuwe album ook als een trip.
Zijn solodebuut was een frisse start, en ‘The Jester’ is een mooi vervolg daarop. Een volwassener vervolg van iemand die zijn roots van ruim 50 jaar popgeschiedenis niet verloochent. (8/10) (Excelsior)