De aan de Herman Brood Academy afgestudeerde Emil Landman heeft inmiddels een aardig repertoire op zijn CV staan. Begin 2014 debuteerde Landman met ‘A Bargain Between Beggars’, om enkele maanden later zijn eerste volwaardige album ‘Colours and Their Things’ af te leveren via V2 Records Benelux. In 2016 werd dat album opgevolgd door ‘An Unexpected View’ en nu komt de in Utrecht woonachtige Landman met het tweede deel van een mooi, maar merkwaardig project: ‘Vinter // Sommer’; Twee EP’s, opgenomen in – de naam zegt het feitelijk al – de winter en de zomer.
Voor de opnames van de twee EP’s reisde Landman twee keer af naar een afgelegen eiland in het noorden van Noorwegen, Reinøya. Eén keer in de winter en één keer in de zomer. Begin dit jaar spraken we Emil over de eerste EP uit het project, ‘Vinter’, dat eind februari werd uitgebracht. Nu staan we enkele dagen voor de release van ‘Sommer’, een uitermate geschikt moment om de singer-songwriter opnieuw te bezoeken.
Toen we elkaar spraken aangaande ‘Vinter’, zei Emil dat hij in Noorwegen inspiratie opdeed aan de hand van wat er gebeurde, wat op zijn pad kwam. Zo raakte hij producer en vriend Martijn Groeneveld zo ongeveer kwijt in een sneeuwstorm. In de zomer echter had het duo met andere omstandigheden te maken. In ieder geval geen sneeuwstormen… “Haha, er was beslist minder sneeuw om iemand in kwijt te raken”, lacht Emil, “Omdat het zo noordelijk 24 uur per dag licht is in de zomer hield ik er soms wel een raar ritme aan over. Rond een uur of 02.00 beginnen met koken voor het avondeten. Het maakte eigenlijk allemaal niets uit. Als je diep in een track zat konden we uren doorgaan en dan liep je naar buiten voor een pauze en scheen de zon nog steeds.”
Emil ging samen met Martijn Groeneveld twee keer voor opnames naar Noorwegen en telkens was het proppen met spullen in hun koffers. Extra kleding werd thuisgelaten, net als alle andere overbodige zaken. Ieder hoekje en gaatje in de koffers werd gebruikt voor kabels, gitaareffecten en alles wat ze maar konden bedenken nodig te hebben bij de opnames. Bepakt en bezakt gingen ze naar Noord-Noorwegen om zich een week op te sluiten op een afgelegen plek. Voor ‘Sommer’ kon Emil echter leren van ‘Vinter’. “Tijdens Vinter heb ik een snaredrum gemaakt van een bakje rijst. Hoewel die voor Vinter goed werkt was het niet een erg ‘divers’ klinkent instrument. Die heb ik vervangen voor een kleine pandeiro. Ook de liet ik de nylon snarige gitaar thuis en verving die voor een strat.”
De opname voor ‘Sommer’ was de tweede sessie voor Emil, die zijn inspiratie wel vaker haalt uit zijn reizen. Hij reisde al eens negen weken per trein over de wereld om inspiratie op te doen, dus wat dat betreft is het niet vreemd dat hij zichzelf twee keer opsloot aan het einde van de wereld. Iedere keer de uitersten opzoeken, dat is wat Landman wil en doet. Wat dat betreft was het een beetje apart dat hij voor ‘Sommer’ terugkeerde naar een plek waar hij al eerder inspiratie opdeed en opnam. “De eerste keer was natuurlijk alles nieuw. We moesten alles ter plekken uitzoeken en ontdekken”, geeft Emil aan, “Bij ‘ Sommer’ hoefden we onze manier van werken niet meer opnieuw uit te vinden. Enerzijds was dat heel fijn en productief, anderzijds is de nieuwigheid van een avontuur ook erg aantrekkelijk.” Het was voor Emil Landman dan ook een klein beetje het gevoel dat hij thuiskwam, in zijn tijdelijke tweede huis.
‘Vinter’ en ‘Sommer’ zijn beiden opgenomen op dezelfde, vrijwel onmogelijke plek. Waar veel artiesten voor opnames kiezen voor New York, Californië, De Maladiven of Grand Canaria , koos Emil voor het andere uiterste. “Dit had te maken met het zo noordelijk mogelijk willen schrijven en opnemen”, geeft Emil resoluut aan, “Ik wilde dat het donker zou zijn in de winter en alleen maar licht in de zomer.” Reinøya is bewust gekozen. Landman heeft nog even gekeken naar Spitsbergen, maar dat viel al snel af. “Dat werd wel heel onpraktische met alle spullen en kleine appartementjes om in op te nemen. Heb je onderburen lang gespaard voor hun droom vakantie, kom ik daar de boel een week wakker houden met drum geluiden uit bakjes rijst, haha.”
Jezelf een week opsluiten, ook al is het met een goede vriend, is doorgaans een beproeving. Emil Landman nam producer en goede vriend Martijn Groeneveld mee, tweemaal in een van de onherbergzaamste gebieden van Europa, ver weg van de grote stad, zo’n 1800 kilometer boven Oslo. In een klein, houten huis op een heuvel, uitkijkend op de zee. Na twee keer een week geïsoleerd zitten leer je elkaar door en door kennen. “Er is vast wel eens een keer iets gezegd over dat ik minder uit mezelf opruim dan Martijn maar we werken al meer dan 5 jaar samen dus wat dat betreft zat het wel snor”, geeft Emil direct aan. Van echte irritatie door het bij elkaar op de lip zitten was gelukkig dus geen sprake. Wel leerden de twee elkaars eigenaardigheden kennen: ” Verder zijn we er wel achter gekomen dat ik dubbel zo vaak honger krijg dan hem.”, lacht Emil.
Emil Landman heeft nu twee albums opgenomen in Noorwegen. Een hele operatie en een hele nieuwe ervaring. Het was het allemaal meer dan waard volgens Landman, “Zonder twijfel!” Het zal wel een uitdaging worden voor hem om na een rondreis, deze soort van eenzame opsluiting, dit nog te overtreffen. “Haha, ik voel niet de drang om mezelf te overtreffen op die manier maar ik ga beslist nog veel andere dingen doen die me tof lijken!”, sluit Emil af. Het tweeluik ‘Vinter // Sommer’ verschijnt op 7 september. Dit najaar tourt Emil Landman langs diverse popzalen in Nederland.