Paradiso is een zaal die je kan zetten in het rijtje van Carnegie Hall in New York, de Wembley Arena in Londen, de Ancienne Belgique in Brussel en de beroemde Zénith in Parijs. Concertzalen die inmiddels wereldfaam genieten. En in het geval van Paradiso mag je terecht de naam muziektempel gebruiken, aangezien de concertzaal is gevestigd in het in 1879 gebouwde kerkgebouw van het Protestantse kerkgenootschap De Vrije Gemeente. Geen kerk in Nederland wordt wekelijks zo druk bezocht door jongeren als Paradiso. En nu, in 2018, bestaat de poptempel 50 jaar.
Hester Carvalho kwam op 8-jarige leeftijd, in 1972, voor het eerst in Paradiso. Een ervaren concertgangster, die als popjournaliste inmiddels de Pop Pers Prijs en de Jip Golsteijn Prijs ontving. Voor het 50-jarig jubileum van Paradiso schreef Carvalho een soort van biografie van de Amsterdamse poptempel. 50 concerten beschreef ze. 50 legendarische concerten in de poptempel, die ze zelf helaas niet allemaal meemaakte. De concerten die ze niet zelf bezocht, tekende ze op aan de hand van ooggetuigen, oorgetuigen beter gezegd.
In 50 beknopte en lekker leesbare hoofdstukken van gemiddeld vier pagina’s worden legendarische concerten teruggehaald. Namen als James Brown, Nirvana, U2, The Rolling Stones, Pink Floyd, David Bowie, Kraftwerk, Prince, Red Hot Chili Peppers, Amy Winehouse en nog 40 andere topacts worden door Carvalho teruggehaald door middel van korte interviews en quotes van vaste bezoekers als Eric van Eerdenburg (nu directeur van Lowlands), Saxofonist Hans Dulfer, fotograaf Anton Corbijn, perspromotor Colette Hermans, oud-Paradiso directeur Huib Schreurs, Tattoo-koning Henk Schiffmacher en MOJO-oprichter Berry Visser.
Maar ook ‘gewone’ concertgangers; een destijds professioneel skateboarder, logopedist en verschillende studenten komen aan het woord. Over Kurt Cobain, in november 1991, of het toen nog ongewone optreden van Kraftwerk in de destijds bijna failliete Paradiso in 1976. 5 gulden was destijds voor veel concertgangers nog te veel om de Duitse band te gaan bezoeken, bijna 40 jaar later, in 2015, staat de band echter 8 uitverkochte avonden voor 64 euro per ticket te spelen. Iets meer publiek dan destijds de paar honderd man die de pioniers van de elektronische muziek zagen en hoorden spelen.
‘Paradiso 50 jaar’ is meer dan zomaar een verzameling korte verhalen over 50 bijzondere concerten. Hester Carvalho heeft van het drukwerk een document gemaakt over 50 jaar popgeschiedenis in Amsterdam. Bands die destijds nog niet eens waren doorgebroken, werden in de concertzaal geboekt voor soms een handje vol bezoekers. Om jaren later grote voetbalstadions uit te verkopen. Het boek is dan ook niet alleen een eerbetoon aan Paradiso zelf of de artiesten die er kwamen, maar ook aan de voortreffelijke boekers die de poptempel al sinds jaar en dag blijkt te hebben. Want niet alleen nu, ook toen had Paradiso een goed oog en oor voor het neusje van de zalm van de binnen- en buitenlandse muziekscene.
Voor wie bij een van de 50 beschreven concerten aanwezig was, is ‘Paradiso 50 jaar’ natuurlijk verplichte kost. Maar ook voor fans van de bands, de zaal of gewoon van muziek in het algemeen is het boek een feest van herkenning. Quotes en verhalen die herkenbaar zijn voor iedere concertganger. (9/10) (Nieuw Amsterdam, €29,99)