Via Napalm Records brengt de band Skindred alweer hun achtste album ‘Big Tings’ uit. De band uit Welsh, Engeland kwam op in de hoogtijdagen van de Nu-Metal scene met hun eigen unieke mix van Metal, Reggae, Punk, Elektronica en Hip Hop met hun debuutalbum ‘Babylon’ uit 2002. Mede dankzij intensief touren door Engeland, Europa en Amerika, en het platspelen van talloze festivals (o.a. Graspop, Hammerfest, Download en op onze eigen Lowlands in 2010) heeft de band de afgelopen jaren een trouwe fanbase wereldwijd opgebouwd. Na ‘Babylon volgden nog ‘Roots Rock Riot’ (2007) ‘Shark Bites and Dog Fights’ (2009) ‘Union Black’ (2011) ‘Kill The Power’ (2014) en ‘Volume’ (2015)
And Still Going Strong! Door vast te houden aan hun eigen stijl wint de band nog steeds aan populariteit bij een ruime schare rock- en metalliefhebbers en daardoor werd de band met elk album interessanter en beter. Voor dit album hebben ze zelfs voormalig Motörhead gitarist Phil Campbell en zanger Gary Stringer van de Britse Alternative Rockband Reef als guest apperances weten te strikken. Maar wie een album verwacht dat dit keer meer Alternative Rock geïnspireerd zal zijn komt bedrogen uit.
Het album opent direct met de titeltrack ‘Big Tings’ onder een lekkere drumbeat en groovy gitaarlick. Bij deze track zal de luisteraar al gelijk mee gaan bewegen met de muziek. De track swingt lekker weg, en het gebruik van een cowbell instrument in het bridge is verrassend. Daarna gaat de band verder op het album met de track ‘That’s My Jam,’ waarbij er wordt geopend met een soundeffect van een luchtalarm. Deze track is duidelijk geschreven voor liveoptredens, want je kunt de song gelijk al lekker meezingen. Het soundeffect blijft tijdens het bridge op de achtergrond aanwezig, zonder dat dit vervelend begint te worden.
Daarna volgt de single ‘Machine’, met guest appereances van gitarist Phil Campbell en zanger Gary Stringer. De track klinkt duidelijk als een tribute aan Motörhead, wat de band overigens op zeer subtiele wijze weet te brengen. De gitaarsound klinkt, zoals je van Phil Campbell natuurlijk mag verwachten, erg strak. Net als ‘That’s My Jam’ zijn ook de tracks ‘Last Chance’ en ‘Alive’ duidelijk geschreven om de tekst tijdens liveoptredens door het publiek meegezongen te kunnen worden. ‘Last Chance opent met een koor intro van gillende meiden. De track heeft verder een rocksound, maar het stukje rap als bridge maakt de song zeer verrassend en afwisselend. ‘Alive’ begint opbouwend met een combinatie van ritmische, groovy drumspel en een pianosound. Op dit nummer wordt duidelijk de reggae invloeden niet vergeten, dat blijkt wel uit de vocalen. Doordat de ‘oh’s’ en ‘ah’s’ lekker doorklinken als achtergrondzang maakt deze song mede daarom tot een perfecte live track.
De track ‘Tell me’ vormt de rustige break op het album. Een slow track met een rustige gitaarriff en echo soundeffects, afgewisseld met vocalen. Doordat de track abrupt eindigt, maakt dit juist nieuwsgierig naar de verdere verloop van het album. ‘Loud and Clear’ is de enigste track op het album die zijn naam geen eer aandoet. De track begint nog veelbelovend met een rap en een lekkere groovy beat als intro, maar dan begint de track als teveel van hetzelfde te klinken. Door het gebruik van rap, afgewisseld met zang, blijft de luisteraar echter geboeid om het album verder door te luisteren.
En gelukkig maar, want de track ’All This Time’ is echt een supertrack die de luisteraar niet wil missen. Bij deze song worden de reggae invloeden weer tevoorschijn gehaald, en eindigt verder verrassend met een drum & bas outro. De reggae invloeden zet de band nog even door tijdens de een na laatste track ‘Broken Glass,’ om vervolgens het album af te sluiten met het rustige ‘Saying it Now’, wat gekenmerkt wordt door het gebruik van akoestische gitaar en een Arabische viool. Echt een perfecte afsluiter voor verder een uitstekend album.
Opnieuw flikt Skindred het weer met hun unieke mix van verschillende stijlen, zonder dat het te overdreven wordt of te experimenteel. Het album is duidelijk wat meer beïnvloedt door Alternative Rock, zie ook de gastbijdrage van Gary Stringer van Reef, maar vergeet daarbij niet wat de band zo populair heeft gemaakt. Verder uit zich dit album wat meer radiovriendelijk met tracks die de luisteraar lekker mee kan zingen, zowel thuis als tijdens liveoptredens. Met ‘Big Tings’ heeft Skindred weer een mooi album op zak om de komende jaren weer mee te toeren en hun fanbase nog verder uit te bouwen. (9/10) (Napalm Records)