Børns was voor mij een nieuwe naam, toen ik het album opzette was het eerste dat ik hoorde zijn hitsingle ‘God Save our Young Blood’ waarop Lana del Rey haar medewerking verleent in de backing vocalen. Nieuwe muziek op de koptelefoon, een verrassing! Wat doet iemand dan automatisch? Je gaat proberen hetgeen je hoort te labelen, waar lijkt dit op?
‘God save our young Blood’ blijkt een goede voorbode te zijn van de rest van het album. Zou je de muziek een label willen geven dan zou dat ‘synth-pop goes 21st century ’ kunnen zijn. Børns klinkt zelf als Mika, de Libanees/Frans/ Engelse superster die aan het einde van de vorige eeuw zoveel successen boekte met nummers als ‘ Grace Kelly’ en ‘Relax, take it easy’ . Dat komt vooral doordat hij veel zijn falset stem inzet, en ook wel door het type nummers.
Børns is de artiestennaam van de 26-jarige Garrett Clark Borns uit Grand Haven, Michigan. Nadat hij vanuit Michigan uiteindelijk in Los Angeles neerstreek, waar hij naar eigen zeggen in een ‘ treehouse’ buiten de stad ging wonen om inspiratie op te doen, schreef hij daar in 2014, samen met producer Jack Kennedy, zijn eerste hit ‘10.000 emerald pools‘
Platenmaatschappij Interscope bracht in 2015 de EP ‘Candy ‘ uit met daarop ‘10.000 emerald pools’ . Een muzikale carrière was geboren. Børns ging veel optreden en maakte naam door optredens op bijvoorbeeld het bekende Lollapaloozaa festival. Later datzelfde jaar volgde het eerste volledige album ‘ Dopamine’ en nu is er dan sinds januari van dit jaar het album ‘Blue Madonna’ dat voor een wereldwijde doorbraak moet gaan zorgen.
‘Blue Madonna’ klinkt goed verzorgd. Het album is een echt producersalbum. Tony Masciarotte oftewel ‘Tony Maserati’ is verantwoordelijk voor de sound van het album. Maserati is bekend van zijn werk aan albums van Lady Gaga, Beyoncé, Jason Mraz, James Brown, Mariah Carey, Notorious BIG, Black Eyed Peas, Destiny’s Child, R. Kelly, Jennifer Lopez, Ricky Martin en Puff Daddy. Hij won een Grammy voor ‘Crazy in love’ van Beyonce. Platenmaatschappij Interscope heeft dus niets aan het toeval overgelaten bij deze productie. Het album klinkt ontegenzeggelijk modern en helemaal van deze tijd.
Na het album vier keer beluisterd te hebben blijf ik achter met het gevoel dat dit meteen ook de achillespees van het album is. Verschillende keren vraag ik mezelf af wat er over zou blijven van een nummer als ‘God save our young blood‘ als Børns het zelf zou spelen op een van de vele instrumenten die hij beheerst, zoals de ukelele. Een nummer als ‘I don’t want u back’ gaat naar mijn smaak helemaal verloren in de overmatige productie en waarom toch die melodyne overal inzetten ? Ik mag toch aannemen dat Børns wel echt kan zingen?
Het softwarematig fine tunen van vocalen of het expres inzetten van deze techniek om een sound te creëren is een stijl in itself geworden bij hedendaagse producties, maar de nummers van Børns zouden zonder deze trukendoos ook overeind blijven daar ben ik van overtuigd.
Naast mijn kritiek op de overmatige productie is dat dan ook meteen het sterke punt van dit album. Børns schrijft mooie nummers. Een van de beste voorbeelden op dit album vind ik ‘ Supernatural’. Mooie opbouw, en een mooi vocaal arrangement , heel mooi string arrangement.
Ook het titelnummer ‘Blue Madonna’ is gewoon een goed nummer, daar kom je gewoon niet omheen. Zou het dan toch zo zijn dat ik te zeer ben blijven hangen in het einde van de vorige eeuw vraag ik mijzelf hardop af ? Uiteindelijk is het een kwestie van smaak. Ik roep mijn 16-jarige zoon erbij om hem naar wat nummers te laten luisteren. Zijn oordeel? ‘ Vet!’
Deal. ‘ Blue Madonna’ is een erg eigentijds album met erg goed songmateriaal, dat naar mening van uw recensent overgeproduceerd is waardoor veel moois verloren gaat. De doelgroep echter, die vindt het ‘vet!’ (7,0/10)(Interscope Records)