Tony Hadley (ex-Spandau Ballet) scoorde in de jaren ’80 de ene na de andere hit. Op 10 februari deed hij in zijn Europese tournee De Vorstin in Hilversum aan. Zijn krachtige stem heeft in al die jaren niets van zijn glans verloren. Op het podium verscheen een band die er duidelijk heel erg veel zin in had.
Hadley, keurig in het zwarte pak wat we van hem gewend zijn, oogde fris en nam met zijn gekende charme het publiek al snel voor zich in. Door te openen met ‘Life on Mars’ van Bowie liet hij duidelijk horen waar de roots liggen. Er werd een strak tempo gehandhaafd, waar zeker ‘Highley Strung’ ijzersterk was. Gelukkig zakte dat strakke tempo terug bij het nummer ‘Delirious’ en was er tijd voor het publiek. Het kijken naar deze toch zeer zeker geroutineerde muzikanten was dan ook een genot. Daar waar andere jaren ’80-artiesten wel eens de fout in gaan, was het plezier van de heren duidelijk te zien en te voelen.
Door een sterke mix van Spandau Ballet en eigen werk bleef het een heel herkenbaar geheel en het publiek zong dan ook hele stukken mee. Hadley had daar ook aandacht voor en speelde hier ook mee. Er was ruimte voor de individuele muzikanten en daar werd heel gepast gebruik van gemaakt. Dat de dame achter de percussie ook nog een aardig stukje kon zingen, liet ze horen op een van de hoogtepunten van de avond; De ballad ‘Through the barricades’. Dit nummer werd wat opgerekt met een aantal extra solo’s, waardoor het absoluut beter uit de verf kwam.
Het moet gezegd worden dat na meer dan 30 jaar de new romantic sound niet verveelt of achterhaald klinkt. Nee, Tony Hadley mag nog wel even op dit pad door blijven gaan. Zijn nieuwe album staat voor april op de rol en wat hij zaterdagavond liet horen maakt nieuwsgierig. Het sterke concert werd afgesloten met de toppers van weleer. ‘True’, hoewel het meer het publiek was dat zong, en natuurlijk ‘Gold’, twee uitsmijters van formaat. Jammer dat de man niet de aandacht kreeg (het was niet uitverkocht) die hij absoluut verdient, maar het was een topper, voor herhaling vatbaar.
Foto’s (c) Bart Teunis