‘Reputation‘ kwam binnen op nummer 1 in de album hitlijsten. Zomaar uit het niets, wat wil zeggen dat er genoeg fans zijn om het album al bij voorbaat te diggen. Dat zijn gemakkelijke verkopen waarvoor sommige artiesten de fans op de blote knieën moeten danken.
Taylor Swift kwam de laatste jaren voornamelijk in het nieuws vanwege haar (terechte) strijd tegen Spotify. Taylor haalde haar muziek van het streamingskanaal af, wat de albumverkoop in feite wel ten goede zou moeten komen. Door haar muziek iets minder makkelijk beluisterbaar te maken, moeten de fans haar album wel aanschaffen. Muziek releasen 1.0 equals 3.0 en verslaat de streamingsdiensten. De volgende stap is het alleen uitbrengen van haar muziek op vinyl in plaats van cd. We zien het haar nog wel doen.
Of ‘Reputation’ goed is voor de reputatie van Taylor Swift valt nog maar te bezien. Zo op het eerste gezicht klinkt het als een gemakkelijk allegaartje dat min of meer geschreven is op de hedendaagse muziekindustrie. Swift lijkt met het album haar eigen gezicht kwijt te raken en maar mee te gaan met de stroming. Op zich is daar niets tegen in te brengen, maar of de fans er in blijven trappen is een tweede.
Een nummer als ‘Delicate’ is een aangename afwisseling. Minder modulaties en andere technische hoogstandjes om de nummers dance-matig op te pimpen. Gezien de tekst zou het wellicht ook goed het titelnummer van de plaat genoemd kunnen worden. Een goed nummer dat het live akoestisch ook perfect zou doen. Ook het tienerpoppy ‘Gorgeous’ is er een om in te lijsten. Voor Swift wellicht zelfs minimalistisch te noemen met slechts keyboards en percussie, slaat ze hier duidelijk de plank raak bij de doelgroep.
‘Look What You Made Me Do’ is de eerste single van het album, dat in een soort van Madonna-sausje reeds de hitlijsten heeft veroverd. Geen nummer 1-hit, maar daarvoor moet je ook niet bij La Swift te zijn. Het is voor Taylor Swift niet nodig om de hoogste positie in de singlelijsten te halen om een superster genoemd te worden. Zelfs een overgeproduceerd album als dit zal haar niet van haar voetstuk doen wankelen.
Met bijna een uur en vijftien nummers heeft Swift zich er niet af proberen te maken en levert ze met ‘Reputation’ gewoon een degelijk album af voor haar fanschare. Het album haalt het bij lange na niet bij voorganger ‘1989‘, maar voor de fans is het het wachten waard gebleken. Gelukkig voor de fans wordt het album in meerdere formaten uitgegeven, inclusief 2 special editions waarbij ‘Reputation’ wordt geleverd bij twee verschillende magazines met info, handgeschreven teksten en dergelijke. Is dit wellicht het nieuwe marketingidee van Taylor Swift? Is dit haar ‘Reputation’? (7/10) (Virgin)