Op de vooravond van haar verjaardag stond Ellen ten Damme in een bomvol theater De Kom in Nieuwegein met haar ‘Paris-Berlin’ theatertour. Wie eerdere theatershows van Ellen heeft gezien, weet dat de shows van deze veelzijdige dame stuk voor stuk een waar spektakel waren. ‘Cirque Stiletto’ samen met diverse acrobaten, ‘Spitz!’ met veel dans en haar vorige programma ‘Thuis bij Ellen’ met Ellen slechts in begeleiding van haar ekster Arie L. Ekster (ook bekend als Arie de nepkanarie). Voor deze voorstelling ‘Paris-Berlin’ werd Ellen muzikaal bijgestaan door een 8-koppige band: pianist, bassist, drummer, trombonespeler en 4 strijkers. Met een overduidelijke boodschap: “je veux de l’amour!”.
Marlene Dietrich
Op deze muzikale reis van Parijs naar Berlijn en via Nieuwegein weer terug naar Parijs werd het publiek getrakteerd op een prachtig divers assortiment van Duits- en Franstalige liedjes. Met hoge hakken op een loopband lopend zong Ellen een feilloze en stijlvolle versie van ‘Milord’. Dat Ellen nu Franstalig zingt is een perfecte verrijking van haar repertoire, en haar stem is hier meer dan geschikt voor! De Franse chansons en de Duitse klassiekers werden zeer smaakvol afgewisseld met wat modernere werken en mooie Franse vertalingen van Ellen’s liedjes ‘Koningin van Frankrijk’ en ‘Alles draait’.
Een aaneenschakeling van hoogtepunten werd opgediend en het publiek genoot ervan. Van ‘A bicyclette’ van Yves Montand tot een vredesliedjes-medley op de melodie van ‘Sag mir wo die Blumen sind’ van Marlene Dietrich. Maar met name met ‘Allô’, een zeer mooie franse uitvoering van Adele’s ‘Hello’, wist Ellen een grote indruk te maken op het publiek in Nieuwegein.
Edith Piaf
Tijdens de kleine en integere uitvoeringen van ‘Lili Marlene’ en ‘Avec le temps’ was het publiek muisstil. De liedjes van Edith Piaf en Marlene Dietrich lijken Ellen op het lijf geschreven, ze zingt alles met bravoure! De band en Ellen vormden een mooi en enthousiast geheel. Ellen gaf deze top muzikanten daarbij meerdere malen wat solomomenten om te kunnen schitteren. Maar Ellen laat ook graag zien dat ze zeer veelzijdig is: met een flinke dosis humor loopt ze tussen het zingen door op haar handen en speelt ze viool, gitaar, piano, drums en zelfs de zingende zaag. Er werd veel contact gemaakt met het publiek, met ‘Je t’aime … moi non plus’ van Jane Birkin en Serge Gainsbourg ontstond er een mooi duet tussen het publiek en Ellen.
Nina Hagen
Smaakvol, met veel humor en in een hoog tempo wisselden de liedjes elkaar af. Bij de Nina Hagen liedjes ‘Unbeschreiblich Weiblich’ en ‘Naturträne’ speelde Ellen respectievelijk drums en zingende zaag. Dat gaf het geheel een extra mooi sausje. Maar ook het opera talent van Ellen was duidelijk te horen. In ‘Die Königin der Nacht’ uit Mozart’s ‘Die Zauberflöte’, gooide ze hierdoor erg hoge ogen. Ook was er ruimte voor wat rock en punkmuziek invloeden. Zo zong Ten Damme een nummer van Rammstein en Plastic Bertrand. Er was voor iedereen in het publiek wel wat wils. Bij het mooie ‘Tanz mich’ werd de daad bij het woord gevoegd. Ellen danste met haar trombonespeler, en met ‘Alors on danse’ van Stromae werd deze heerlijke avond feestelijk afgesloten.
Ellen ten Damme
Met deze formidabele theatershow van internationaal formaat stijgt Ellen ten Damme wederom boven zichzelf uit. Daarbij kan men zich de vraag stellen waarom ze deze show niet ook in het buitenland laat zien! Dit mag zeker een vervolg krijgen. Na de show konden de liefhebbers in de foyer nog een praatje maken met Ellen, of een cd kopen of een handtekening en foto bemachtigen.
Foto’s (c) Stefanie Portegies