Vandaag heeft Maxazine de primeur van de Deense Bastian Kallesøe aka The New Spring met de video voor zijn laatste single ‘Gershwin Wakes Up Singing’. De single komt van zijn op 2 februari 2018 uitkomende album ‘Wholly Wholly’.
Het gelijknamige debuutalbum van The New Spring, dat voornamelijk in het eigen appartement van Bastian werd opgenomen, werd in het voorjaar van 2011 uitgebracht en was een poëtische studie van liefde in zijn breedste zin. Het alom geprezen tweede album, ‘Secret Armor’, werd in 2012 uitgebracht en hier produceerde producer Aske Zidore (Oh No Ono, Choir of Young Believers) een meer complexere laag effecten, piano en percussie, waardoor ‘Secret Armor’ uit kon worden gebracht als een echt experimenteel folk-album.
In 2014 kwam het derde album, ‘Late Bloomer’ en werd in slechts twee dagen opgenomen. Het resultaat was een nieuw, meer traditioneel georiënteerd geluid dat de nummers in hun naaktste vorm liet horen – een geluid dat door GoldFlakePaint werd beschreven als “Een hand door het wateroppervlak, het geluid van een dag die vorm heeft.”
Nu, met het oog op 2018 kijkt Bastian Kallesøe met zijn meest ambitieuze inzet. Het album geheel en al, wederom geproduceerd door Jens Ramon Murga Meinert, werd twee jaar over gedaan het te produceren en voor de eerste keer vormt The New Spring zich in een volledige band. Het album is als een steeds veranderend landschap dat een onbetwiste spiritualiteit combineert met elementen uit minimalistische klassieke muziek en 70’s folk rock – en natuurlijk het vaste handelsmerk dat altijd in de kern staat van The New Spring.
“The song confronts the ultimate disaster: Waking up and discovering that you have died. This realization leads to a series of different emotions. There is the obvious disappointment of not being alive anymore. Then there is the equally obvious fascination of getting to touch your dead body. And finally there is the silly and pretty and completely useless knowing that you were, in fact, at some point, very much alive. Fittingly enough the song is the also the last song on the album – you could maybe even call it the ‘death’ of the album.” – Bastian Kallesøe