In een uitverkocht Gelredome was het vrijdagavond een benauwde hitte. Desalniettemin leek het niemand te deren en pakten de duizenden bezoekers zich hutje mutje samen, alwaar de Canadese superster Céline Dion voor het eerst in tijden in ons land een optreden zou geven. Dion heeft er natuurlijk net een flinke reeks op zitten in Las Vegas, waar ze tientallen shows gaf door de jaren heen. Alleen onderbroken door de ziekte van haar (inmiddels overleden) echtgenoot, voor wie ze de laatste tijd zorgde.
Het Gelredome was voor de gelegenheid omgetoverd tot een enorme zaal vol zitplaatsen, iets wat we niet vaak zagen in het Arnhemse voetbalstadion. De vlakke vloer, waar normaliter miljoenen grassprietjes groeien, was volgezet met duizenden stoelen, vanwaar de grootste fans van de zangeres zich verzameld hadden voor het optreden.
Véronic DiCaire
Voorprogramma Véronic DiCaire bracht het er wonderbaarlijk goed van af. De Frans-Canadese spoot in een half uur tijd een reeks hits de zaal in, waarbij de nadruk gelegd werd op de grootste hits van de vrouwelijke supersterren van weleer.
Céline Dion
Céline Dion trapte zelf, zo’n twintig minuten later dan gepland, af met een Jennifer Rush-cover van ‘The Power of Love‘, waarmee ze de zaal in één klap omtoverde tot een ware kolkende feestmassa. Waarom er stoelen waren neergezet in de zaal, was de grote vraag, want de massa stond van voor tot achter van begin tot eind te dansen, te swingen en te springen (maar maakte dankbaar gebruik van de stoelen tijdens de wat rustiger nummers). En terecht, want Dion maakte er een waar feest van. En zelfs Céline snapte niets van de stoelen. Toen een suppoost na enkele nummers het publiek tot zitten leek te manen, was het Dion zelf die het publiek direct aanspoorde te blijven staan en dansen.
Stoer stapte de zangeres over het podium, dat vooral gevuld was met een grote hoeveelheid muzikanten. Tot aan een heus strijkorkest had Céline geregeld voor het Nederlandse optreden van de 2017 tour. En zelf vond ze het ook al enorm “Fantastisch”, zoals ze zelf ook na het tweede nummer aangaf, en er zelfs een semi-Nederlandse Fantastisch-rap doorheen gooide.
De Canadese bracht in een show van zo’n tweeënhalf uur haar grootste successen, van zichzelf, alsmede van de verschillende helden en heldinnen van de zangeres. Zo durfde Céline Dion Queen, Cindy Lauper en Carole King aan, maar ook natuurlijk de musicalnummers uit Beauty and the Beast, van Alan Menken. Het ging er in Arnhem allemaal in als zoete koek, en het leek soms zelfs alsof ze in het Gelredome bezig was met de Top 2000 aller tijden, zo’n enorme hoeveelheid hits kwam er voorbij.
Fantastisch
Dion toonde respect voor het Nederlandse publiek, probeerde haar “Fantastisch”-uitspraak te perfectioneren en roemde nog even Veronica-programma Countdown Café, waar ze op het punt van doorbreken al werd uitgenodigd. Door veelvuldig gebruik te maken van intermezzo’s door het achtergrondorkest, alsmede de triggerende lichtshow, leek het optreden van Dion een open sollicitatie voor een optreden op de Night of the Proms tour, of wellicht, gezien het vele rode licht, Symfonica in Rosso. En met de verschillende kledingwisselingen leek het ook met regelmaat alsof er een compleet nieuwe artiest op het podium stond.
Ondanks de grote afstand tussen podium en publiek lukte het de zangeres erg goed om te interacteren met het publiek. Ze bedankte de technici en alle medewerkers front- en backstage, en vergat daarbij in feite geen enkele groep medewerkers. Ja, zelfs onder je stoel zouden ze kunnen zitten, en bij een man in het publiek die daarop verschrikt onder zijn stoel keek, reageerde de zangeres adrem en gaf aan te grappen. “I love you”, schreeuwde de fan haar toe, waarop Dion in een battle “I love you most” afsloot met een ware hiphop-stand. “Zo”, aldus Dion. Het bewees wederom dat de Canadese niet om zonder handschoenen aan te pakken was, stoer stond ze nogmaals op het podium.
Pink
Halverwege het optreden nam ze ruim de tijd de fans te bedanken voor de steun na het overlijden van haar man René, en bedankte ook nog eens een goede vriendin van haar, Pink. De veel jongere zangeres schreef voor haar ‘Recovering’, wat zo goed past, omdat iedereen wel iemand heeft verloren. Dion ging door merg en been tijdens het emotionele nummer, dat met een minutenlange staande ovatie werd gewaardeerd door het aanwezige publiek.Het raakte Céline Dion zichtbaar en een paar gemeende tranen biggelden over de wangen van de aangedane Céline. Ze miste echter geen noot en bleef loepzuiver als altijd.
49 Jaar en herstellende van een zwaar verlies, leek Céline Dion echter sterker dan ooit. Na een jarenlange afwezigheid in ons land stond ze vrijdagavond sterk, stoer en vol vertrouwen op het podium. Waar Dion voor velen wellicht te zoetsappig lijkt, bewees de zangeres stevig en stabiel aan het firmament te staan. Chappeau!
Foto’s (c) Marcel Hakvoort / Maxazine