Thomas Azier, de Fries die ooit naar Berlijn was vertrokken om daar zijn muzikale sound te vinden voor zijn debuut, maar voor zijn tweede plaat koos om het roer om te gooien en zich te laten inspireren door het tijdloze en artistieke Parijs. Een stad die hij zelf nooit gekozen zou hebben. “Ik koos niet de stad. De stad koos mij”, aldus Azier over de inspiratiebron van zijn nieuwste plaat ‘Rouge’.
Waar Azier met zijn debuut plaat ‘Hylas’ af en toe nog wat hoog van de daken wilde schreeuwen was er nu veel meer aandacht gegeven aan de totaalbeleving van zijn live show. De identiteit die hij zichzelf mee gaf uit Berlijn en die hij overbracht met zijn debuutplaat paste hem ondergemiddeld, maar een paar jaar en veel zelfreflectie verder kun je zien dat hij geleerd heeft van zijn voorgaande “fouten”. Thomas Azier strijkt nog eenmalig met zijn ‘Talk To Me’ tour neer op een Nederlands podium. De Melkweg was een bijzondere plek voor Azier om zijn tour af te sluiten. Dat bleek uit teksten die hij specifiek richtte naar de stad en het publiek. “What you hear is what you get” en daar was goed over nagedacht. Azier wist een goede balans te vinden tussen rustige nummers en nummers die het snelle popgehalte bevatten. Door de strakke live band kreeg Azier alle ruimte om zich te ontpoppen tot een volwaardig popartiest. Een band kwam de show ten goede, al miste er soms vloeiend samenspel.
Op ‘Rouge’ staan genoeg nummers die grote hitpotentie bevatten en wel eens voor een echte doorbraak zouden kunnen zorgen. ‘Talk To Me’ en ‘Babylon’ waren goede albumintroductie-songs, maar voor de echte parels moet je dieper in het album graven. Ook live blijken de echte parels niet in de recente singles te zitten. Zo was ‘Winner’ het meest smorende liedje van de avond en liet ‘Crucify’ geen mens onbewogen.
Er ging weinig mis tijdens de strak uitgedachte show. Toch had Thomas Azier beter na kunnen denken of zijn cover van ‘A Forest’ van The Cure wel paste bij de rest van zijn muzikale blauwdruk. De cover viel kill en trok totaal niet de aandacht van het publiek. Ook de nummers ‘Hylas’, ‘Red Eyes’ en ‘Angelene’, die afkomstig zijn van zijn debuutplaat, deden door de verbeterde sound niet veel meer bij het publiek. Visueel spektakel, een van de kernwoorden van zijn show. Alles was uitgedacht tot in de puntjes en sloot perfect aan bij ieder nummer. Strak in pak bedreef Azier het podium en liet hij zien dat hij een show heeft ontwikkeld die gemakkelijk uitgebouwd kan worden voor grotere zalen. Ontwikkeld als volwaardig popartiest zijn er voor Azier nieuwe deuren geopend en de weg naar een doorbraak steeds zichtbaarder is geworden.