Hemelvaartsdag. Veel mensen weten niet eens waar die dag voor staat, maar nemen alles voor lief, want hé, het is nou eenmaal een van de laatste officiële feestdagen voordat het uitzitten is tot de kerstdagen. Maar niet overal in het land is Hemelvaartsdag ‘gewoon een vrije dag’. Want zeg je in Overijssel Hemelvaart, zeggen ze daar: ‘Dauwpop’. Juist, Dauwpop. Het festival rond Hemelvaartsdag van het oosten. Dauwpop werd voor het eerst georganiseerd in 1995 maar is inmiddels door de jaren heen uitgegroeid tot een groot eendagsfestival geliefd door het hele land. Dauwpop staat bekend om haar mooie aankleding en geweldige locatie, maar ook om haar gevarieerde line-up. Ook dit jaar bood Dauwpop muziek voor ieder. Van Nederlandse muzieklegendes als Doe Maar en Direct tot aan garagerock van Vant en Neder Hip-Hop van Broederliefde.
Bazart
Met een temperatuur van 25 graden en volle zon was het een perfecte dag voor een festival. Hoewel het weer flink meezat waren de meeste podiums van het terrein overdekt. Dit kwam de Belgische Nederpop band Bazart niet ten goede. Bazart is een van de hardst groeiende Vlaamse talenten van dit moment. Zowel in België als in Nederland groeit de fanbase van de 5 Belgische mannen met de dag enorm. Meer dan terecht dat ze een plekje op de mainstage van Dauwpop kregen. Alleen voor de band waren er 3 goed zichtbare nadelen: het mooie weer, het tijdstip en de volgende mainstage act. Bazart streed namelijk niet alleen tegen het mooie weer en de tijd waarop ze moesten spelen, maar ook tegen de act die na de band het podium mocht betreden: Broederliefde. Bij de start van het optreden was de tent akelig leeg. Voorin stonden genoeg mensen (lees: tienermeisjes) zo dicht mogelijk bij het podium.
Maar kwamen ze voor Bazart? Aan de gezichtsuitdrukkingen te zien overduidelijk niet. Veel mensen stonden al vooraan om het beste plekje bij Broederliefde te hebben. Iets wat in het nadeel werkte voor Bazart. De band opende met een nieuw nummer die weer op het ongekende hoge nieuwe zit als alle andere nummers. Maar er kwam pas echt wat meer erkenning binnen toen ze ‘Chaos’ speelde een van hun singles van het album ‘Echo’. Steeds meer mensen kregen door dat er iets gaande was op de mainstage en de tent druppelde langzamerhand voller. “Wat fijn dat jullie allemaal zo vroeg zijn gekomen om naar ons te komen kijken”, aldus leadzanger Mathieu Terryn. Vol enthousiasme probeerde Terryn het publiek naar zijn hand te zetten, maar op wat enkele fans na voorin kreeg Bazart het publiek niet echt mee. Het was een optreden van goed niveau, zoals we van Bazart gewend zijn, maar de ongunstige factoren waren te groot voor de band om het een niet te vergeten show te maken. Tijdens ‘Goud’ liet het publiek zich voor een keer even gaan en kon de band toch nog met zichtbaar enthousiasme het podium verlaten.
Warhaus
Waar landgenoten Bazart net het spits hadden afgebeten bij de mainstage maakte Warhaus zich klaar voor haar optreden in The Barn, een klein oud schuurtje op het terrein. Te klein oud schuurtje was een betere verwoording. Al voor aanvang stond de schuur bijna vol en daar kwamen gedurende het optreden alleen maar meer mensen bij. Warhaus is het solo-project van Maarten Devoldere, wellicht beter bekend als een van de zangers van Balthazar. Balthazar heeft een tijdelijke break waardoor Maarten dit festivalseizoen probeert te veroveren met zijn solo-project. En dat lukt. Zeker op Dauwpop. Het publiek lijkt te smullen van de unieke en eigenaardige stem van Devoldere en zijn geïntrigreerd door de duistere klanken en vlottende samenspel. Ook de professionaliteit waarmee het optreden gebracht werd deed bij het publiek veel goeds. Geluidstechnisch waren de verhoudingen niet helemaal in orde. De bas stond veel te hard en de donkere stem van Devoldere was soms niet te verstaan (al is het maar de vraag of dat wat met de geluidsverhouding te maken heeft), maar ondanks alles bleef het publiek geboeid en leverde Warhaus een beter optreden dan haar Belgische voorgangers op de mainstage.
Broederliefde
Dauwpop een is familiefestival en bied voor ieder wat wils. Zo was voor het jongere publiek de Nederlandse rapgroep van het moment geboekt: Broederliefde. Broederliefde is vooral bekend onder jongeren en score hoge ogen tijdens hun live optredens door het grote feest gehalte. Dat veel jongeren kwamen voor Broederliefde was tijdens de voorgaande act Bazart al zichtbaar. Jonge meisje stonden al lange tijd vooraan om de vijf Rotterdamse jongens de tent uit haar verhouding te doen zien knallen. Maar ondanks dat Broederliefde bekend staan om hun goede live optredens staan de vijf heren nog ergens om bekend: te laat komen of helemaal niet komen opdagen. En ook op Dauwpop was het weer raak. Een kwartier nadat het optreden had moeten beginnen was er nog steeds geen spoor van een van de mannen van Broederliefde te bekennen. Tien minuten later kwam podiumhost en radio-dj Frank van der Lende met de mededeling dat Broederliefde wat vertraagd waren, maar dat ze binnen nu en 10 minuten het podium zouden betreden. Niets was minder waar. Vijf minuten later werden de heren alsnog onder luid applaus van het publiek het podium op verwelkomd. Een half uur te laat, maar klaar om te knallen. Gelijk vanaf het eerste moment zetten Broederliefde alle knoppen om naar partymodus en barst het grootste gedeelte van de tent mee los. Maar net op het moment dat het hele publiek er echt lekker inzat en de tent net helemaal uit zijn dak was gegaan op ‘Jungle’ bedankte Broederliefde het publiek en verlieten ze het podium. Het optreden duurde wel geteld 15 minuten. “Kort, maar krachtig”, aldus Frank van der Lende. Doordat het optreden 30 minuten te laat was gestart kregen de mannen nog maar 15 minuten speeltijd van de organisatie om verdere uitloop te voorkomen. Veel teleurgestelde gezichten vooraan in de tent, maar ook sportief zoals een echte fan. Beter iets dan niets.
White Lies
Een verrassende naam op de affiche van Dauwpop 2017 waren de mannen van White Lies uit London. Dat Dauwpop meer biedt dan alleen het beste muziek uit Nederland blijkt o.a. uit de boeking van deze band. De band is sinds 2007 actief en trok nu, 10 jaar later, een volle mainstage op het festival. Het was ditmaal de wat oudere generatie die de volle tent vertegenwoordigende. Met nummers als ‘Hold Back Your Love’, ‘To Lose My Life’ en ‘Bigger Than Us’, gaven ze het publiek een mooie gevarieerde setlist. De band zelf leek er ook veel plezier in te hebben en zanger Harry McVeigh stelde vocaal niet teleur. Het was een van de meest verrassende betere optredens van Dauwpop 2017. Zeker na de stunt van Broederliefde was er behoefte naar een show van professioneel niveau. En dat wist White Lies maar al te goed neer te zetten.
Di-rect
De Haagse heren van Di-rect worden vaak een beetje vergeten in de media als het gaat om grote Nederlandse bands. De stempel ‘beste Nederlandse band’ krijgen ze maar zelden, ondanks dat er misschien op dit moment geen betere Nederlandse live act is dan Direct. Wellicht hebben ze die stempel ook helemaal niet nodig? Dat bleek, want de tent stond afgeladen vol. Sinds de sound switch van Di-rect de afgelopen tijd ogen de shows veel energieker en kunnen ze langzamerhand een klein beetje afstand gaan doen van alle ‘we moeten ze spelen, omdat het hits waren’ nummers. Hoewel de grote hits ‘Times are Changing’, ‘Young Ones’ en ‘This is Who we are’ wel nog een plaatsje hadden gekregen in de setlist, bestond het verder veel uit rock ’n roll muziek. Recente singles als ‘Fired Up’ en ‘Ricochet’ waarin de nieuwe swing sound van Di-rect duidelijk naar voren komt, vielen uitermate goed bij het Dauwpoppubliek. Nee, Di-rect heeft geen officiële stempel nodig. Ze bewezen meermaals dat ze een van de beste live bands van Nederland zijn en dat weet inmiddels iedereen.
Doe Maar
Het grote spektakel van de dag was eindelijk daar. Doe Maar op de mainstage van Dauwpop. Voor veel van het publiek vetekent Doe Maar veel herinneren van vroeger. Dat de mannen nog steeds live Konings zijn en ongekend goede shows neerzetten hoeft eigenlijk niet meer zwart op wit. Alles was daar waar het publiek op hoopte. Meezingers als ‘Is dit alles’, ‘Sinds 1 dag of 2’ en ‘1 nacht alleen’ konden niet ontbreken, maar het plezier waarmee de mannen speelden kon ook niet onopgemerkt aan je voorbij gaan. Ze waren niet van het podium te slaan en als het aan het publiek had gelegen gingen ze nog even door. Hoewel Doe Maar niet de afsluitende act van het festival was, hadden ze dat voor vele mensen wel mogen zijn. Een band als Doe Maar past perfect bij het wat oudere publiek die toch meer op Dauwpop te vinden is. ‘De Bom’ die was zeker gevallen, want als het publiek zich één show van het festival gaan herinneren, is dat zonder twijfel die van Doe Maar.
Chef’Special
Aan de mannen uit Haarlem de eer om Dauwpop 2017 tot een knallend einde te brengen. Waar Doe Maar net voor hen de tent hadden gesloopt dook Chef’Special niet onder aan de grootheden. ‘Amigo’ werd een van de swingknallers van de avond en tijdens ‘On Your Sholders’ hing er een gemoedelijke sfeer en keken mensen elkaar geliefd aan. Ondanks dat Doe Maar wellicht voor het publiek een betere afsluiter was geweest zetten de mannen van Chef’Special een show neer van de bovenste plank. De tent ging uit haar dak en het bracht het festival tot een mooi einde. Zanger Joshua Nolet was, net zoals altijd, begaan met het publiek en bracht ieder nummer met oprechte emotie.
Dauwpop 2017 had zich geen betere dag kunnen wensen. Ondanks wat ‘broederproblemen’ had het alle wind in de zeilen mee. Een prachtige line-up, geweldig weer, super locatie, maar boven al: bezoekers met veel enthousiaste zin. Het gaat een opgave worden om het volgend jaar weer te kunnen overtreffen.
Foto’s (c) Filip Heidinga / Maxazine