Vorig jaar was de Amerikaanse singer-songwriter Kandace Springs een van de hoogtepunten op het North Sea Jazz Festival. Haar debuutalbum Soul Eyes, dat op het legendarische Blue Note label verscheen, gooide hoge ogen bij pers en publiek. Een soulvolle plaat met flink veel jazz en een vleugje pop. Stilistisch doet de aanpak denken aan Norah Jones. Maar vooral live is Springs een genot. Dat bewees de charismatische muzikante niet alleen op North Sea Jazz, ook in het Rotterdamse LantarenVenster overtuigde de in Nashville geboren zangeres met een sprankelende set vol magie.
Op het podium komen Springs’ liedjes pas echt tot leven. Haar soulvolle meeslepende stemgeluid klinkt live puurder en passievoller. In de songs is ruimte voor improvisatie en details die op het album ontbreken. Vooral de New Yorkse drummer Dylan Tracy toonde zich in Rotterdam veelzijdig met ingetogen jazzpartijen en strakke grooves.
Springs toonde zich, naast haar betoverende zangcapaciteiten, een begenadigd toetseniste die zowel achter de vleugel als de Rhodes imponeerde. Tijdens haar optreden vulde Springs de sterke liedjes van haar debuut aan met fraaie covers zoals People Make The World Go ‘Round, The World Is A Ghetto en een intens mooi The First Time I Ever Saw Your Face dat in 1972 een wereldhit werd voor Roberta Flack. Opvallend was dat de nodige media-aandacht voor Springs het afgelopen jaar, waaronder een eerder deze week live uitgezonden concert met het Metropole Orkest, niet een dik gevulde zaal opleverde.
In LantarenVenster kwamen spijtig genoeg een kleine 200 man opdagen. Die bezoekers kregen een ruim anderhalf uur durend optreden voorgeschoteld dat vanaf de eerste tot de laatste noot een streling voor het oor was. Het wekt geen twijfel dat Kandace Springs binnen afzienbare tijd een gevestigde naam zal worden.