Heruitgaven zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Ook Klaus Schulze, de synthesizer pionier, waagt zich aan digitaal oppoetsen van zijn albums. Klaus Schulze is één van de oprichters van Ash Ra Tempel en speelde in Tangerine Dream, waarna hij een solocarrière begon. Gedurende deze solocarrière bracht hij in 30 jaar meer dan 40 albums uit.
In 2000 bracht hij een 10-cd box uit getiteld ‘Contemporary Works I’ met gastoptredens. In deze box zaten de albums ‘Vanity of Sounds’, ‘The Crime Of Suspense’, ‘Wahnfried: Trance 4 Motion’, ‘U.S.O.: Privée’, ‘Klaus Schulze vs. Solar Moon: Docking’, ‘Ballett 1’, ‘Ballett 2’, ‘Ballett 3’, ‘Ballett 4’ en een sampler met diverse toevoegingen en edits.
‘Ballett 3 & 4’, een samenvoeging van ‘Ballett 3’ en ‘Ballett 4’, bestaat uit lange, uitgesponnen synthesizer tracks met Oosterse invloeden. De ‘Ballett’ serie is een eerbetoon aan zijn moeder, zij was balletdanseres. ‘Ballett 3’ heeft slechts 1 bonus track, dit komt doordat ‘My ty she’ ruim 75 minuten duurt. ‘Schauer der Vorwelt ’ is een lekker uptempo nummer, een Yello-achtige track die eigenlijk best op single uitgebracht had kunnen worden. Klaus is niet zo van de korte nummers om zijn gedachten uit te werken in de muziek.
Ook ‘Ballet 4’ kent 3 lange nummers maar in dit album zit wat meer tempo. Bijna alle tracks zijn instrumentaal met af en toe wat Lisa Gerrard-achtige zangaccenten. Voor de bonus track is exact 10 minuten over en die wordt gevuld met ‘Eleven 2 Eleven’, een wat commerciëler nummer met een mooie, relatief korte spanningsboog. Het valt op dat de bonustracks wat meer van deze tijd zijn waarbij de vraag opkomt of deze nummers wel uit de periode van 2000 stammen. Het past niet zo bij de rest van het album.
Het lijkt er op dat Klaus nog wel wat hippere tracks heeft die hij beter op 1 nieuwe cd kan zetten dan deze als bonus tracks op totaal anders klinkende albums toe te voegen. (7/10)(MIG).