De opwinding was al te voelen toen de mensen in de rij stonden voor de Melkweg in Amsterdam. Het was al een tijdje geleden sinds de ex-minister van cultuur van Senegal, Youssou N’dour, de laatste keer optrad in Nederland, dus het was geen verrassing dat het concert was uitverkocht.
Youssou N’dour is terug met een uitgebreide wereldtournee met zijn levendige nieuwe album ‘Afrika Rekk’ (2016). Het album wort als zijn beste beschouwd na de met een Grammy bekroonde ‘Sant’, dat internationaal is uitgebracht onder de naam ‘Egypte’ (2014); als ‘Egypte’ een eerbetoon was aan het soefisme, dan is ‘Afrika Rekk’ een album dat de jonge Afrikanen zal aanspreken en een eigentijds en positief beeld biedt van een Afrika dat evolueert. ‘Afrika Rekk’, met 12 nummers, is uitgegeven door Jive Epic (Sony) en is het 34e album in de vruchtbare carrière van Youssou N’dour.
In de MAX van de Melkweg is de kleurrijke menigte al warmgelopen wanneer N’dour’s band, Le Super Etoile de Dakar, het podium beklimt. Als ‘de koning van de Afrikaanse Mbalax’ (een mix van traditionele griot muziek en westerse ritmes) zet hij de zaal meteen in vuur en vlam. Vanaf het begin met zijn hit uit 1990, ‘Set’. Tijdens een goed gestructureerde twee uur durende show speelt Youssou N’dour voor het publiek oude nummers, waaronder de wereldwijde hit ‘7 Seconds’ (zijn achtergrond zangeres is hierbij Neneh Cherry’s stem). Om later meer nieuw werk te spelen voor een onstuitbaar dansend publiek, dat ook genoot van de acrobatische en energieke bewegingen van de twee getalenteerde dansers.
Altijd met een positieve houding is zijn compromis met menselijke waarden en maatschappelijke vraagstukken een fundamenteel onderdeel van de boodschap die hij door middel van zijn liedjes door wil geven. In ‘Be Careful’ bijvoorbeeld adviseert hij jongeren om niet het slachtoffer te worden van materialisme en attent te zijn op wat echt belangrijk is in het leven.
N’Dour eindigt de set met de briljante afro-cuban calypso ‘Money Money’ (dat ook het laatste nummer is van het album), maar dan uitgevoerd met meer energie, waarbij het gepassioneerde publiek mee doet in een perfect grande finale. De band verwent het onvermoeibare publiek met drie toegiften, maar die blijken wat te veel voor de 57 jaar oude kunstenaar die het podium verliet vóór het einde van het laatste nummer. De goede sfeer bleef gelukkig wel intact.
Foto’s (c) Eric van Nieuwland