Zaterdagavond 4 maart heeft Blues in Wijk de meer dan bijzondere bluesshow ‘TROUBLE SOON BE OVER’ gepland in het Wijkse theater Calypso. Het is een muzikaal theaterprogramma over de oorsprong van de Amerikaanse muziek tegen de achtergrond van raciale ongelijkheid. Meestergitarist Big Bo Brocken en zangeres Frederique Spigt spelen en zingen blues, gospels en rock ‘n‘ roll, terwijl oud radiopresentator Marc Stakenburg het verhaal vertelt van de familie Robertson die als slaaf naar The Mississippi Delta worden ontvoerd. Met hen reizen we mee door de tijd en het diepe zuiden van Amerika. Voor de pauze vormt het decor een katoenplantage in de Missippi Delta, na de pauze wordt je meegenomen naar Chicago, de stad waar de elektrische blues werd geboren.
Slavernij en de roots van de popmuziek
In het theaterstuk Trouble soon be over wordt teruggegaan naar de tijd van de slavernij in Amerika. Op de katoenvelden wordt gezongen, in de kerken zijn gospels te horen. Als veel zwarte mensen noodgedwongen het zuiden ontvluchten komen ze terecht in de grote steden, bijvoorbeeld in Chicago. Daar wordt de bluesmuziek elektrisch en versterkt, de eerste bands met drums en bas zijn er te horen. Mensen als Muddy Waters en Howlin Wolf inspireren groepen als The Rolling Stones. Het is het begin van de popmuziek zoals die vanaf begin jaren ’60 de wereld verovert. In het theaterstuk gaan de makers zelfs nog verder terug, naar de tijd van de slaven. ‘Omdat zijn eigenaar Robertson heette, was dat op de dag dat hij werd verkocht ook zijn naam geworden. Vanaf de slavenmarkt in Natchez had hij met nog vijf andere verkochte mannen achter het paard aangerend van Boss Robertson. Na een half uur waren ze aangekomen bij een hut midden op de katoenvelden…Hier begon zijn nieuwe leven, ver van huis.’
Frederique Spigt
Frederique Spigt kennen we als theaterartieste die ooit begon als zangeres van de band I’ve got the bullets. Met haar succesvolle programma’s over Elvis en haar Americana optredens onder de naam The Medicine Show trok ze volle zalen. Met haar ruige bluesstem zingt ze in het stuk oa het aangrijpende Billie Holiday nummer Strange Fruit. Wat heeft ze met die vroege Amerikaanse muziek? Frederique; ’Je hoort en je voelt dat het daar allemaal vandaan komt, het is het allereerste begin. Het kan niet anders dan dat het uit je tenen komt als je het zingt. Er zit zoveel in en achter.’
Big Bo Brocken
Bo Brocken is een meestergitarist die als geen ander zowel de stijl beheerst van de eerste akoestische delta blues, maar ook de elektrische blues zoals die in Chicago ontstond. Al ruim 30 jaar treedt hij op in binnen- en buitenland. In 2015 won hij de Dutch Blues Challenge en bereikte de halve finale van de International Blues Challenge in Memphis. In januari 2016 speelde hij in een uitverkocht en ademloos luisterend Calypso. Over het belang van deze voorstelling zegt hij; ‘We kunnen genieten van deze mooie muziek maar ook leren van haar geschiedenis. Vooral nu, in een tijd van maatschappelijke onrust, kan de blues ons hoop en vertrouwen geven. Ons laten inzien dat we de fouten uit het verleden niet opnieuw hoeven te maken.’
Marc Stakenburg
Het verhaal van de blues wordt door Marc verteld aan de hand van de familie Robertson die als slaaf Amerika binnenkomen. Hun nazaten worden tweederangsburgers op wie allerlei apartheidswetten van toepassing zijn. Marc Stakenburg; ‘Die familie op zich is verzonnen, maar alles wat ze meemaken is historisch zo gebeurd. Bluesmuziek wordt vaak gezien als treurige muziek, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is ook muziek die hoop geeft, die mensen helpt en een uitlaatklep is. Onze voorstelling eindigt dan ook als een feestje als we een paar echt bekende krakers spelen als Living with the blues en ja ook wat Elvis nummers. De rock ‘n’ roll kwam immers direct voort uit de blues. Voordat Elvis daar de wereld mee veranderde was er al heel veel gebeurd. Daarover gaat ons verhaal ‘Trouble soon be over’. Volgens Marc is het de meest fascinerende periode in de geschiedenis van de popmuziek. Ruim een eeuw geleden ontstond in het Diepe Zuiden van Amerika de Blues. Nakomelingen van slaven die nog altijd onder erbarmelijke omstandigheden leefden, vonden er de blues uit. Wie had ooit kunnen bedenken dat die zwarte muziek het begin zou zijn voor de belangrijkste culturele uiting van de 20e eeuw; popmuziek?