Met heel veel plezier heb ik het boek ‘Muziek Verkopen Deed Je Zo’ van Weertenaar Peter Stribos gelezen. Buiten het feit dat Peter Stribos in de regio Weert en omstreken een prominente bekende is vanwege zijn vroegere muziekwinkel in het centrum van Weert laat Peter zien dat hij naast een gepassioneerde muziekkenner, muziekliefhebber ook een succesvolle selfmade retailer was. Peter neemt ons ook mee in de geschiedenis van de opkomst en ondergang van de verschillende geluidsdragers en de muziekindustrie gezien vanuit zijn persoonlijk perspectief en carrière. En Peter beschikt over een onderhoudende schrijfstijl doorspekt met toch wel typische en herkenbare humor.
Peter zet met dit prettig leesbaar boek een waardevol testament neer van zijn carrière als verkoper van muziek. Het boek geeft op een eerlijke wijze ook de successen en mislukkingen weer die Peter heeft mogen ervaren.
Dit werk bevat vanuit verschillende invalshoeken een historisch en soms hilarisch perspectief van de beschrijving van de opkomst van de gespecialiseerde muziekhandel Stribos in Weert. En het uiteindelijk verdwijnen van deze in de wijde omtrek bij de kenners bekende speciaalzaak op haar hoogtepunt door de zaak te verkopen aan de toenmalige succesvolle keten vanLeest. Een muziekwinkel die een grote invloed heeft gehad op de smaak, kennisverbreding en verspreiding van de muziekkennis en bezit van opgenomen muziek in Weert en omstreken. Ik kan het tot op de dag van vandaag levendig herinneren dat ik in de jaren tachtig zelf regelmatig met soortgenoten op de fiets naar zijn winkel in Weert trok om elpees en later cd’s te kopen van onze eerst verdiende zakcentjes. Wat ik me daarvan ook nog goed herinner is dat Peter ons persoonlijk en onze smaak kende, wist wat we zochten en last but not least onze levende adviseur en gids was in het ontdekken van telkens weer nieuwe muziek. Het is inspirerend te lezen hoe Peter vanuit zijn perspectief deels op gevoel aan klantenbinding deed en een grote en diverse schare aan muziekliefhebbers aan zich wist te binden.
In het boek karakteriseert Peter sommige klantengroepen op een bijna archetypische manier. Muziek speelt in het leven en beleven van veel mensen een cruciale rol. Mooie voorbeelden betreft zijn belevenissen met de in klassieke muziek geïnteresseerde Rector en muzikale veelvraat Ad.
Het boek is doorspekt met levenslessen voor ondernemers en laat ook zien dat de muziekindustrie door de tijd heen verworden is van in de beginperiode geleid door muziek puristen tot uiteindelijk een grotendeels verschaalde industrie waar het voor vele maatschappijen alleen gaat om bottom line geld verdienen over de ruggen van muzikanten. Kapot gemanaged dus…
En ondanks dat soort krachten: hoe je door passie, focus, doorzettingsvermogen en liefde voor je klant toch een boterham kunt verdienen met het verkopen van muziek. Hoewel het verhaal eind 2009 eindigt is er gewoon hoop; er zijn diverse voorbeelden waarin individuele kenners en liefhebbers er nog steeds in slagen muziek succesvol onder de aandacht te brengen van het publiek. Dit dankzij en ondanks de technologische ontwikkelingen die de laatste decennia een enorme impact hebben op de ecologische muziek community van artiesten, labels, winkels, liefhebbers, verkoopkanalen en internet.
Het boek ‘Muziek Verkopen Deed Je Zo’ is een relevant stuk geschiedenis; zeker voor muziekliefhebbers, (startende) ondernemers en iedereen die de muziekgeschiedenis beschreven vanuit een persoonlijk ondernemersperspectief van de afgelopen vijf decennia wil herbeleven.