Vrijdagavond trok de caravaan van een van Neerlands bekendste rockbands, Delain, naar poppodium Bibelot in Dordrecht. Het oudste poppodium van Nederland ziet er 50 jaar na oprichting nog steeds goed uit. Wat een gave zaal, wat een enthousiast publiek en wat een waanzinnige bands.
Delain had Aeverium meegebracht, een Gothic/Metal band uit Duitsland en gestart in 2013. De zachte maar krachtige stem van frontvrouw Aeva Maurelle en het ruwe van frontman Marcel ‘Chubby’ Roemer maakten van het optreden een feestje. Een genot om naar deze band te kijken en te luisteren.
Delain zelf… goede wijn behoeft geen krans zegt het spreekwoord. Van de grote schare ‘die hard’ fans waren er veel van aanwezig in Bibelot. De band is inmiddels uiteraard erg bekend in de scene, maar voor het grote publiek staat Delain nog steeds in de schaduw van Nightwish, Within Temptation en Epica. Delain verdient echter zo veel meer.
De kracht van alle bandleden en de muzikale kwaliteiten van alle bandleden, maar zeker het enthousiasme van alle bandleden straalde af van de hele band en dat kwam over bij het publiek, wat daardoor net zo enthousiast werd.
Delain, dat van origine uit Zwolle komt, is gestart door Martijn Westerholt, voormalig toetsenist bij Within Temptation. Met gitaristen Timo Somers (Zoon van oud-Vengeancegitarist Jan Somers) en Merel Bechtold, bassist Otto Schimmelpenninck van der Oije en drummer Ruben Israel vult Westerholt zangeres Charlotte Wessels perfect aan. Krachtig en dat zorgde ervoor dat Delain ook niet onopgemerkt bleef in het buitenland. Zo tourden zij afgelopen jaar met Nightwish door Zuid-Amerika.
Tijdens de show in Bibelot werd oud en nieuw meteriaal afgewisseld. Hun nieuwe album ‘Moonbathers’ kreeg alle aandacht en werd met volle teugen geabsorbeerd door hun fanatiek schare fans. Charlote wist het publiek als geen ander te bespelen en er mee te communiceren. Dat maakte dat het publiek zich sterk verbonden voelde met wat er op het podium gebeurde. Met nummers als ‘The Glory and the Scum’ en ‘Hands of Gold’ stond Bibelot dan ook op zijn kop. Delain bewees in Dordrecht wederom een band te zijn die veel meer aandacht verdient.
Foto’s (c) Rob Verbrugge