‘No Mickey Mouse Business’ is na ‘Richting Kraaie’ al het tweede album van SBMG in 2016. Het moest een ode worden aan dancehall muziek, waar kernleden Chivv en Henkie T mee opgroeiden. Ter inspiratie gingen de Amsterdamse hiphoppers een week naar Jamaica, de bakermat van dancehall en reggae. “Als zij jou het gevoel geven dat je goed bezig bent met ‘hun’ genre, voelt dat lekker. Het is een bevestiging dat we het kunnen.”
SBMG staat voor Sawtu Boys Money Gang en wordt in 2013 opgericht door jeugdvrienden Chyvon Pala (Chivv) en Henk Mando (Henkie T). Het duo maakt naam op YouTube en tekent in 2014 bij het Top Notch-label. Ze werken samen met onder meer Broederliefde, D-Double en Lijpe. De albumtitel ‘Richting Kraaie’ verwijst naar het Amsterdamse Kraaiennest, waar beide rappers opgroeiden.
Keihard
Het lijkt snel te gaan met SBMG maar dat zien de mannen zelf anders. “Veel mensen weten niet waar we vandaan komen en hoe hard we hebben gewerkt om dit te bereiken”, zegt Chivv. “Ik ben God elke dag dankbaar dat we dit mogen doen”, vult Henk aan. “Muziek is nu onze hobby en onze baan, dat is keihard.”
Soms zagen ze het niet meer zitten, bekent Chivv. “Het gaat stapvoets, je moet geduld hebben. Maar als je iets wilt bereiken, mag je nooit opgeven. Een profvoetballer wordt ook niet in een dag een profvoetballer. Er zijn altijd tegenslagen, maar daar moet je doorheen werken. Muziek maken is sowieso een uitlaatklep, je moet gewoon doen wat je moet doen.”
Amsterdamse dancehall
Op ‘No Mickey Mouse Business’ staat de dancehall centraal. “Wij zijn van Surinaamse afkomst, dan groei je sowieso op met die muziek”, vertelt Henk. “Op Jamaica voel je die vibe echt op straat, iedereen heeft het over dancehall-artiesten als Vybz Kartel en Mavado. Het leeft daar heel erg. Ze waren benieuwd hoe dat in Amsterdam zat en hoe wij het deden. Nou, niet met een Jamaicaans accent, wij doen het op onze eigen manier. Toen ze het hoorden, vonden ze het keihard. Het is echt de dancehall-vibe.”
De muziek van SBMG is al miljoenen keren gestreamd, de jongens merken dat SBMG steeds succesvoller wordt. “Mensen gaan los op onze tracks tijdens optredens en luisteren echt naar ons op Spotify en YouTube. Dan denk ik: ja man, het is gelukt!”