De 23-jarige Amsterdammer Douwe Bob Posthuma begon op zijn zesde met pianoles en pakte op zijn veertiende ook de gitaar op. Invloeden van Bob Dylan en Johnny Cash typeren zijn stijl. Sinds het winnen van het TV programma ‘De best singer-songwriter’ is hij niet meer te stoppen. Douwe heeft de afgelopen jaren drie albums uitgebracht die als zoete broodjes over de toonbank gingen. Verder was hij veelvuldig op de radio te horen met zijn zomerhit ‘Sweet Sunshine’ en de succesvolle single ‘Hold Me’ in samenwerking met Anouk. Na zowel een Edison voor zijn album ‘Pass It On‘ en een Schaal van Rigter voor meest gedraaide single op 3FM 2015, werd hij ook nog eens uitgekozen om Nederland te vertegenwoordigen tijdens het Eurovisiesongfestival. Sindsdien speelt Douwe Bob met zijn band voor veelal uitverkochte zalen door het hele land.
In de uitverkochte Limburgzaal van het Parkstad theater in Heerlen was het voor zowel Douwe Bob als band goed toeven. Het geluid was uitmuntend, het volume prima, en het uitgekiende licht begeleidde de nummers in de juiste sfeer. De hele tour wordt gezien als de opmaat voor de show volgend jaar maart in de Heineken Music Hall waar de hele band reikhalzend naar uitkijkt en waarvoor na de show door Douwe Bob gesigneerde kaarten werden verkocht.
Te kort
Douwe begon zijn set met het gevoelige nummer ‘History’ van zijn meest recente album ‘Fool Bar‘, en meteen was het hele theater stil. Een prachtige intro van deze avond, gedragen door slechts de drie stemmen van Douwe Bob, Jan-Peter Hoekstra (gitaar/zang) en Matthijs van Duijvenbode (toetsen, synth, zang, percussie) en een gitaar. De connectie tussen band en publiek was sterk en dat voelde de getalenteerde singer-songwriter perfect aan. Door de setlist ter plekke aan te passen aan de reactie van het publiek ontstond er een intieme sfeer. Maar leidend door Douwe’s motto: “Het leven is veel te kort voor saaie optredens”, werd er ook zeker meegedanst- en gezongen op de sterke bandsongs.
Ook zijn begeleidende band stond als een huis. Wat o.a. opviel was het wisselen van gitaren na elk nummer. Het was duidelijk dat hier liefhebbers, kenners en verzamelaars van de betere gitaren, zowel akoestisch als elektrisch, aan het werk waren. Er was verder een uitgebreide collectie instrumenten aanwezig. Matthijs liet zich wat dit betreft van zijn beste kant horen door naast toetsen en zang ook een uitgebreid arsenaal aan percussie in te zetten. Aan de andere kant van het podium werd dit alles nog eens zwaar ondersteund door een Hammond orgel met befaamde Lesley box.
Douwe Bob Solo
Halverwege het concert verliet de band het podium en stond Douwe alleen op de planken zoals in het begin van zijn muziekcarrière. Alleen Douwe, een gitaar en microfoon. Hij blikte terug op zijn tijd bij het tv-programma ‘De best singer-songwriter’, de periode waarin hij het nummer ‘Beautiful’ had geschreven voor zijn vriend die was overleden aan kanker. Dit nummer had hij al een hele tijd niet meer gespeeld maar wilde het er toch weer bijhalen, aangezien het veel voor hem betekende en waarschijnlijk ook voor het publiek. “Iedereen heeft wel iemand verloren aan de vreselijke ziekte”. Het werd een kippenvelnummer en de zaal was muisstil. Om deze sfeer vast te houden speelde hij nog een paar akoestische nummers waaronder een cover van Anne Murray’s versie van ‘You Needed Me’, wat ook een meezinger werd.
Douwe Bob sloot de set af met zijn swingende hit ‘Multicoloured Angels’ die de hele zaal liet dansen. Met dit nummer eindigen vroeg natuurlijk om een toegift en die kregen we. Na een dik halfuur extra rock and roll, vergezeld door zanger Hans Hanneman, die het voorprogramma verzorgde, verliet de band het podium, gevolgd door een daverend applaus.
Foto’s (c) Hen Metsemakers