De laatste jaren waren voor Lady Gaga minder succesvol dan de jaren 2009-2012. Haar vorige popalbum ‘Artpop’ uit 2013 bevatte te veel van hetzelfde. Wel maakte ze een verrassend jazzuitstapje met het album ‘Cheek To Cheek’ met crooner Tony Bennett dat redelijk werd ontvangen, maar het haalde niet de verkoopcijfers van ‘The Fame Monster’ en ‘Born This Way’. Zou dit alles de reden zijn geweest om het op een volgend album anders aan te pakken? Want op haar nieuwe album ‘Joanne’ (vernoemd naar haar overleden tante) tapt ze voornamelijk uit een ander vaatje. Voor het album nam ze Kevin Parker van Tame Impala en Mark Ronson als producer in de arm. Maar er werkten meer grote namen mee aan ‘Joanne’. Zoals Josh Homme van Queens Of The Stone Age, Father John Misty en Florence Welch (Florence + The Machine).
Net als één van haar grote voorbeelden, David Bowie, is Lady Gaga muzikaal gezien ook een duizendpoot die van vele markten thuis is. Ook op ‘Joanne’ laat ze haar veelzijdigheid horen waarvan de invloed van country het meest opvalt in de titeltrack, in een popcombinatie in ‘John Wayne’, de ballad ‘Million Reasons’ (dat in de lijn past van Gaga’s eerdere ballad ‘Speechless’) en het door Josh Tillman (beter bekend als Father John Misty) meegeschreven ‘Sinner’s Prayer’. Gaga heeft een uitstekende stem voor het countrygenre. Maar ook voor soul draait ze d’r hand niet om in het eveneens door Tillman meegeschreven ‘Come To Mama’. Dat overigens wel erg veel doet denken aan de kerstklassieker ‘Christmas Baby Please Come Home’ van Darlene Love. Maar ook op ‘Joanne’ zijn de jaren ’80 invloeden niet ver weg met het r&b achtige duet ‘Hey Girl’ Met Florence Welch.
Voor de liefhebbers van Gaga anno 2009 is ‘Joanne’ niet helemaal een radicale wijziging, want ‘Dancin’ In Circles’ neigt sterk naar ‘Alejandro’. Maar eigenlijk is dat een vreemde eend in de bijt op het album dat zich verder juist presenteert als een volwassen popplaat. Misschien zal het geen grote hits meer opleveren (al zijn ‘A-Yo’ en ‘Dancin’ In Circles’ misschien de meest hitgevoelige tracks op het album), maar de vraag is of Lady Gaga dat nog nodig heeft. Want waar ‘Artpop’ in 2013 stilstand betekende is ‘Joanne’ een volwassen stap verder in de ontwikkeling van haar carrière. (8,0/10)(Interscope)