Degene die iets verrassends en onvoorspelbaars wilde zien en horen was vandaag bij Tourist LeMC in de Heineken stage aan het goede adres. Even Googlen en je komt te weten dat Johannes Faes Vlaamse rap produceert. De mensen die het Vlaamse dialect nog steeds over een kam scheren, nemen die woorden na een show van Tourist LEMC gauw uit zijn of haar mond, want een beginnende LeMC belevenaar zal zich eerst 10x afvragen waarom alles maar voor de helft “makkelijk” te verstaan is. Hij rapt toch Vlaams? Technisch gezien ja, maar het platte Antwerps dialect is het unieke wat zijn muziek onverklaarbaar maakt.
Het dialect is zowel een voordeel als een nadeel. Het is uniek dat iemand met zo’n accent doorbreekt buiten de grenzen. Fans weten het en hebben zich verdiept in zijn puzzels. Onwetenden zullen een hoofd hebben vol vragen. Dit maakte het begin van zijn Lowlands show heel stroef. Er kwam onderscheid tussen kenners en tussen “nieuwelingen”. Kenners riepen de innerlijke Vlaming in zich naar boven en zongen mee met de liefde -en levensteksten terwijl de rest op zoek was naar de stroming van de flow. De pure kracht en de overgaven die Eaes laat zien op het podium is hetgeen wat iedereen doet keren. De, onverwachte, hit ‘Koning Liefde’ droeg de kracht van een goed live optreden, maar LeMC is meer dan een one hit wonder. Ook ‘Horizon’ en ‘De Troubadours’ waren uitschieters van de setlist.
Vlaamse rap komt al moeilijk door in eigen land, maar de combinatie van taal, band en oprechtheid is wat Tourist LEMC tot een van de succesvolle uitzonderingen maakt. Zo ook op Lowlands.
Foto (c) Sander van den Berg