HAEVN was een veilige havens in deze barre tijden, een rustpunt in een grote kerk als begin van de Nijmeegse Vierdaagsefeesten. Een moment van reflectie na al het nutteloze onbegrijpelijke geweld van de afgelopen dagen. Het is dit jaar de honderdste keer dat de vierdaagse wandeltocht in en om Nijmegen gehouden wordt, een speciale editie dus. Wat na al die jaren blijft zijn de vele de wandelaars die rond Nijmegen hun kilometers maken, de supporters langs de route en de prachtige ambiance in de Stevenskerk, waar artiesten hun beste beentje voor moeten zetten om in deze muzikaal mooie, maar moeilijke omgeving hun muziek te laten klinken. Wel een verandering was de presentatie; Voorgaande edities was deze in de kundige handen van Jan Douwe Kroeske, dit keer sprak Marike Jager met de de band en leidde het geheel prima in. Ze stond al eerder zelf op hetzelfde podium en wist dus wat de moeilijkheid was van het spelen in de kerk.
HAEVN beet dit jaar de spits af in de gigantische klankkast die de Stevenskerk is. Een band bestaat nog niet zo lang: Een jaar geleden gade band zijn eerste live-concert in Barbarossa. Nu staat de band al op een voetstuk, zonder dat deze een CD uit heeft, een bijzondere ervaring. Totaal uitverkocht stonden ze zaterdagavond in de Stevenskerk.
Marijn van der Meer & film composer Jorrit Kleijnen begonnen de band, waar later gitarist Tom Veugen en drummer David Broeders aan toegevoegd werden, om gezamenlijk het Haevn geluid vorm te geven. Hun set begon met ‘The Sea’ en ‘Bright lights’. Hun filmische en dromerige pop werd een grote hit, mede door de reclamefilmpjes van Volvo en BMW waar hun nummer ‘Where the heart is’ voor werd gebruikt. Dat was het derde nummer, waar de samenzang een extra laag gaf aan het toch al mooie nummer.
‘Finding out more’ werd geschreven voor de Nederlandse film ’Gluckauf’ over de mijnbouw in Limburg. Het werd geweldig gebracht, met niets te veel en alles prima in balans: Alleen de vleugel als begeleiding, krachtig doch zeer breekbaar. De geweldige stem van Marijn kwam ook hier weer prachtig naar voren. ‘To the world’ gaf aan hoe ze hun instrumenten wisten te beheersen in deze klankkast.
De cover van Chris Isaak ‘Wicked games’, begon heel klein warm waarna de andere instrumenten erbij kwamen, opbouwend naar meer en meer. ‘Let it go’ volgde en werd helemaal met piano gespeeld; Breekbaar en zacht gezongen. Heerlijk dat het stil was. Op festivals werd er nog wel eens door hun muziek heen gepraat, maar dat viel nu mee. De band genoot dan ook zichtbaar van het aandachtige publiek.
Het nummer ‘Silence’ bracht helaas wat te veel sound met zich mee in de kerk, waardoor de galm het geheel overstemde. Het volgende nummer had nog wat beat waardoor ze daarmee enigszins verdronken. Het was wel goed voor de afwisseling, echter de kracht van deze kerk is ook zijn zwakte, ga je te hard dan red je het niet.
Een oud liedje dat Martijn schreef toen hij lang in het Radboud ziekenhuis verbleef speelde hij alleen op gitaar en dat klonk zoals het moest klinken. Tot slot speelden ze nogmaals ‘Finding out more’, nu met meer instrumenten en meer power, zonder te overstemmen. Je zou niet zeggen dat HEAVN pas een jaartje op pad is, want de band klonk zeer volwassen. Nu gemist misschien, maar pak je kans en ga ze zien en beluisteren, bijvoorbeeld op het gratis festival Appelpop in Tiel, waar de band ook zal optreden.
Foto (c) Hans Kreutzer