Lange Frans en 4ShoBangers besloten begin van het jaar samen een nieuw label te starten onder de naam Blauwdruk. Ze namen een bus vol artiesten mee naar Duitsland om samen een album te creëren. Onder andere Defano Holwijn en zijn broertje Jhorrmountain, Kevin, Esko, Youngbaekansie, Josylvio, Michael Bryan, Quessswho, Shanee en zelfs Thomas Berge hebben allen deelgenomen aan Blauwdruk, welke vorige week is uitgebracht. De releaseparty vond gisteren plaats tijdens een twee uur durende vaart op het Amsterdamse IJ. Maxazine stapte ook aan boord.
30 artiesten, 7 dagen, 3 studio’s en 1 doel, dat is Blauwdruk Boothcamp.
In tegenstelling tot de theater- en filmwereld staat de Nederlandse muziekscene niet echt bekend om haar bijzondere releaseparty’s. Het zijn meestal gewoon verkapte concerten waarbij halverwege, altijd zeer ongemakkelijk, het album aan de band wordt overhandigd. Gelukkig zijn er zo nu en dan ook feestjes zoals Blauwdruk het organiseerde. Lange Frans stond als een echte gastheer de aanwezigen te verwelkomen, en ook bij het verlaten van de boot was er een oprecht bedankje van hem. Zelfs vrije consumpties en een heuse hamburgergrill op het eerste dek zorgde voor een heus première gevoel.
Bij het onthullen van de plannen van Blauwdruk Boothcamp werden er al snel vergelijkingen gemaakt met het succesvolle project van New Wave, maar dat voelt als vloeken in de kerk. Dit initiatief is een stuk volwassener, niet zo kinderachtig is misschien een betere omschrijving. De opener ‘El Plugo’ zorgde al meteen voor een grotere golfslag op het IJ door de moddervette beats. De vrolijke verschijning van Jhorrmountain was aanstekelijk en Frans blijft gewoon een vak apart in zijn timing en woordkeuzes. De vrouwelijke bijdrages waren een lust voor oog en oor, zonder de anderen te kort te doen. Het hele album werd integraal gespeeld met absolute hoogtepunten ‘Rewind’, ’24/7′, ‘Helemaal Niets en de eerder genoemde ‘El Plugo’.
Blauwdruk Boothcamp is een goed album met een geweldig, positief openingsfeest tot gevolg. Het zal waarschijnlijk geen commercieel succes gaan worden zoals de jonkies van New Wave, maar dat was ook zeker niet de insteek. Uiteindelijk staan de beste stuurlui ook hier weer aan wal.
.