Voor ‘Clouseau Danst’ lieten Koen en Kris Wauters zich inspireren door disco, funk en soulmuziek waar ze in hun tienerjaren veel naar luisterden. Het twaalfde album van de Vlamingen is hun meest dansbare plaat geworden. Het is een idee dat de broers al langer hadden: “Op bijna al onze albums staan wel één of twee dansbare nummers. We wilden dat eens allemaal samenbrengen.”
Clouseau bestaat al sinds 1984 en geldt nog steeds als de meest succesvolle band van België. In 1989 breekt Clouseau in Vlaanderen door met de hit ‘Anne’, een jaar later gaat ook Nederland voor de bijl met ‘Daar Gaat Ze’ van het album ‘Hoezo?’ Tientallen hits volgen en Clouseau trad al meer dan honderd keer op in het Antwerpse Sportpaleis.
Avro’s Toppop
‘Clouseau Danst’ is gemaakt om op te bewegen, vertelt gitarist Kris Wauters: “Ik associeer muziek vaak met good times, leuke momenten van ontspanning. Als ik in een dipje zit kan ik ‘For Once In My Life’ van Stevie Wonder opzetten, en me een halve minuut later weer kiplekker voelen.” De band probeerde al eerder een album als ‘Clouseau Danst’ te maken, zegt Wauters: “Het werkte toen niet omdat we teveel andersoortige songs hadden. Het kwartje viel toen we naar onze oude dansbare nummers zijn gaan kijken. Dat is eigenlijk de muziek waarmee we zijn opgegroeid. Disco, funk en soul die we als tieners op de radio hoorden en in Avro’s Toppop zagen.”
Muzikale identiteit van Clouseau
Kris Wauters noemt ‘En Dans’ (2001) en ‘Ben Je Daar Vannacht’ (1992) als voorbeelden van het dansbare Clouseau. “Dat is gewoon disco in een modern jasje. We hebben meerdere songs met die insteek. Het is de muziek uit onze tienertijd. De belangrijkste periode voor je muzikale identiteit ligt tussen je twaalfde en achttiende.”
Sociale media
Tekstueel is ‘Clouseau Danst’ een optimistische plaat, zegt zanger Koen Wauters. “Als je happy muziek schrijft, komen er bijna automatisch happy teksten bij. Het is moeilijk om dan zware onderwerpen aan te kaarten. Het is een gevolg van de muzikale keuze.” Toch probeert de band de luisteraar ook wat mee te geven, zegt Kris: “In Adem zetten we een vraagteken bij sociale media. Kom ook eens buiten, het echte leven bevindt zich niet op dat kleine schermpje. Het laatste nummer ‘Tijd Om Te Leven’ vat de boodschap van het album samen: doe je zin, leef je eigen leven en laat je niet door anderen vertellen wat je moet doen.”