De Melkweg is een poptempel die geen enkele muziekstroming uit de weg gaat. Om het publiek kennis te laten maken met alle facetten van dit poppodium zijn ze ruim tien jaar geleden begonnen met een mini-festival. Zaterdagavond was de dertiende editie van ‘Helemaal Melkweg’ en mocht het publiek voor slechts 10 euro alle zalen bezoeken en de diversiteit aan muziek aanschouwen.
Fresku en Bohemian Betyars
De Eindhovense woordenkunstenaar Roy Reymound had vorig jaar een succesvol jaar met als hoogtepunt natuurlijk zijn album ‘Nooit Meer Terug. De veelbesproken videoclip van ‘Zo Doe Je Dat’ deed nogal wat stof doen opwaaien in het Hilversumse radiowereldje. Zijn statement, dat je alleen als blanke rapper speelminuten kreeg op de radio, was zeker een vinger op de zere plek in radioland. Het optreden in de volle hoofdzaal was het bewijs dat Fresku absoluut tot de top in Nederland behoord. Vol bravoure en zelfvertrouwen pakte hij samen met zijn maatjes de Max in. De letterlijke vertaling van Fresku is ‘brutaal’ en met deze kwaliteiten past deze artiestennaam hem als een maatpak.
Zeven jaar geleden ontstond Bohemian Betyars met het idee om traditionele muziek te combineren met uptempo punk om Europa te veroveren. Zelf noemen ze deze combinatie een ‘speed-folk-freak-punk machine’ en daar is geen woord aan gelogen. De zes Hongaren wisten met volle overtuiging de zaal plat te spelen door hun energieke optreden.
Canteca De Macao
Dat er een Spaanse grootheid op de programmering stond werd bij de garderobe al wel duidelijk. Een overdaad aan Spaanstalige liefhebbers zorgde voor een kakafonie aan geluid bij de ingang. Het Zuid-Europese temperament werd ook door de band opgemerkt tijdens het optreden, de Spaanse uitleg van nummers kreeg opvallend veel respons vanuit de zaal. Canteca De Macao speelt in Spanje zalen als de HMH plat maar in de Melkweg mochten ze het doen met een redelijk gevulde vloer van The Max. De mix van authentieke Flamenco en hedendaagse muziek was een genot om naar de kijken maar vooral om naar te luisteren.
Mala Vita en Blue Crime
Na een lange pauze van zeven jaar is Mala Vita weer helemaal terug. Het nieuwe album ‘So Far So Good’ is net uit en staat de band weer vol in de schijnwerpers. De Oude Zaal was tot de laatste plek gevuld en dat zegt toch genoeg over de buzz die er rond de band heerst. Mala Vita beheerst de kunst van het doseren als geen ander en wist het publiek langzaam tot dansen te dwingen. De aanstekelijke mix van balkanbeat, ska en punk zorgde uiteindelijk voor een gezellig feestje in de knusse zaal.
De band waar veel van wordt verwacht in 2016 is zonder enige twijfel Blue Crime. Experimenteel, dromerig, de perfecte aanvulling met belichting en visuals zorgen al een tijdje voor positieve geluiden rondom het Amsterdamse viertal. Het optreden op Noorderslag dit jaar was een hoogtepunt maar de vibe in de theaterzaal van de Melkweg was minimaal zo indrukwekkend.
Mark Foggo’s Skasters en Jaco Benckhuijsen
De hoogtij dagen van de ska waren in de jaren tachtig en destijds was Mark Foggo al actief met deze vrolijke muzieksoort. Ruim 30 jaar later is hij met zijn Skasters nog steeds een veel geboekte act om zalen in heel Europa voor zich te winnen. Mark Foggo is een aandoenlijk, gezellig uitziende zestiger die nog steeds veel plezier uitstraalt en dat effect ook op het publiek ventileert. Voornamelijk de oudere jongeren in de zaal haalde hun beste “madness-moves” uit de kast en zorgde, vooral bij de jongeren in de zaal, voor verbaasde blikken. Dat Foggo zelf, met 50 jaar ska-ervaring, nog steeds uit de maat danste maakte het plaatje helemaal af.
Dat Helemaal Melkweg niet bang is om “out of the box” te denken bleek wel met de programmering van
Jaco Benckhuijsen. Een vertelconcert is voor de meeste mensen waarschijnlijk onbekend terrein maar diegene die getuige waren van dit unieke optreden zullen dit blijven herinneren. Een oude bandrecorder vertelde de verhalen van zijn gemaakte reizen en deze werden muzikaal ingekleurd door de band. Anne Soldaat, Reyer Zwart, Mats Voshol en gastmuzikant Spinvis zijn stuk voor stuk zeer gewaarde muzikanten en een betere omlijsting kon het indrukwekkende verhaal zich niet wensen.
DJ Per
Het begon ooit 30 jaar geleden, de liefde tussen Per Meijer en de Melkweg. Het einde van punk en new wave was in zicht en er was behoefte aan iets nieuws. DJ Per kreeg een vrijbrief om na de live optredens te experimenteren met een dj-set. Hip hop, dancehall en de eerste houseplaten werden geïntroduceerd en aan elkaar gemixt. De cinema was zaterdag het decor voor een openhartig interview met deze grondlegger van het Amsterdamse nachtleven. Mooie anekdotes en verhalen over Het Bal, Timemachine en Earth. Memorabele feesten die destijds baanbrekend bleken voor de huidige clubscene. Na het mooie gesprek volgde later nog een set van DJ Per die de theaterzaal omtoverde tot een underground feest als was het 1987. Een briljante set met gewoon de volledige 12″ versie van ‘Pump Up The Volume’ als één van de hoogtepunten.
Helemaal Melkweg blijft vernieuwend
Deze editie van het festival had deze keer een hoog ska/punk en hiphop gehalte, maar aan de reacties van het publiek te zien waren alle zalen weer gevuld met blije mensen. Helemaal Melkweg was ook deze keer vernieuwend en niet alleen in geluid deze keer. Dit weekend werd ook het nieuwe logo onthuld door middel van artistieke videobeelden en is de Amsterdamse poptempel weer klaar voor een nieuwe lichting muziekliefhebbers.
Foto’s: ©Armelle van Helden – Maxazine