Laat ik gelijk met de deur in huis vallen. ‘Roux-Ga-Roux’ is een geweldige plaat! Met ‘Grand Southern Electric’ uit 2014 maakte DeWolff al een megastap in haar composities. Op ‘Live & Outta Sight’ werd tomeloze energie en muzikaliteit van DeWolff eindelijk op plaat gevangen. Met ‘Roux-Ga-Roux’ zet DeWolff weer een nieuwe stap in haar ontwikkeling.
DeWolff heeft ‘Roux-Ga-Roux’ in eigen beheer opgenomen. De band blijkt prima in staat om de energie, het speelplezier en de muzikaliteit van haar liveshows op een studioalbum te vangen. Vanaf de rauwe southern groove van het intro ‘Roux-Ga-Roux’ tot de psychedelische drumsolo in het afsluitende ‘Toux-Da-Loux’ spat het speelplezier van de plaat.
De huidige single ‘Sugar Moon’ is een aanstekelijk nummer dat door de psychedelische blues en de verhalende vocalen een magisch voodoo gevoel over zich heeft. In ‘Baby’s Got a Temper’ grijpt Robin Piso resoluut de macht. Het hammond orgel heeft afwisselend grommend en gierend de hoofdrol in de psychedelische groove.
In het hart van ‘Roux-Ga-Roux’ vinden we het absolute hoogtepunt van de plaat. ‘What’s the Measure of a Man’ is weer zo’n episch nummer waar DeWolff patent op lijkt te hebben. What’s the Measure of a Man duurt bijna 8 minuten we worden van een intense groove naar een lange psychedelische jam gesleept. Er gebeurt van alles in dit nummer, op een gegeven moment horen we zelfs blazers! Maar ‘What’s a Measure of a Man’ is geen seconde te lang, alles valt op z’n plek. Dit kon weleens een van de hoogtepunten van de liveshows van DeWolff worden.
Het rockende ‘Easy Money’ heeft dezelfde energie die DeWolff op het podium uitstraalt. Met rauwe gitaarriffs en een gierend hammond orgel lijkt dit een simpel rocknummer, maar DeWolff gaat nooit in één rechte lijn naar de finish…
Het intro van ‘Tired of Loving You’ doet denken aan new age met tingelende toetsen en zachte percussieklanken. Langzaam bouwen Luca’s drums en de bastonen uit het machtige hammond orgel op richting een laid back groove. Waarna Pablo’s gitaar de hoofdrol opeist in een schitterende minutenlange solo waarin niet eens zoveel noten gespeeld worden, maar wat zijn ze raak! Het is bijna compleet instrumentaal, maar wat is ‘Tired of Loving You’ lekker.
In ‘Love Dimension’ wordt het gas weer eens ver opengedraaid in een southern rocker. Het nummer heeft een onweerstaanbare soul groove met een vette hammond solo en die heerlijke gospelkoortjes die ‘Love Dimension’ op een gegeven moment bijna als een kerkdienst uit het diepe zuiden van de VS laten klinken.
In het afsluitende ‘Toux- Da-Loux’ (leuke woordspeling) mag Luka nog een keer helemaal losgaan in een ouderwetse drumsolo.
DeWolff heeft met ‘Roux-Ga-Roux’ zichzelf weer overtroffen. De plaat weet het gevoel van de weergaloze liveshows van DeWolff te vangen. De band is voor de gelegenheid uitgebreid is met een bassist, percussie en een heus achtergrondkoor. Toch klinkt ‘Roux-Ga-Roux’ compact en krachtig. De nummers van ‘Roux-Ga-Roux’ staan vol referenties naar de helden uit de jaren 70, de Allman Brothers, Rolling Stones, the Doors en Jimi Hendrix, maar de mannen van DeWolff weten er een eigenzinnige mix van te smeden die vooral als DeWolff klinkt. Dat belooft veel moois voor de komende tour en het festivalseizoen. (8,5/10) (Electrosaurus Records/Suburban)