Urbanus staat bij de meeste mensen vooral in het geheugen gegrift als wat voorheen de enige grappige Belgisch komiek was. Vele tienduizenden, zo niet honderdduizenden landgenoten trokken eind jaren ’70 en ’80 naar de theaters om de humorist met zijn grappen te aanschouwen. En dat terwijl Urbanus zijn carrière begon als zanger van de veel te snel ter ziele gegane band Anus. Urbanus van Anus was dan ook uniek in zijn soort: Een grappenmaker met songteksten die vaak nog grappiger waren dan van menig ander cabaretier.
Urbain Servranckx (Urbanus) was dan ook positief verrast toen hij zijn ‘Gigippeke van Meulebeik’ in de versie van de Vlaamse rockgroep De Fanfaar hoorde. De groep, bestaande uit de gebroeders Jeroen en Sybren Camerlynck, Tim Toegaert en nieuwbakken drummer Laurens De Schutte, nam reeds in 2011 een clip voor ‘Doodverveellied’ op met de raskomiek in de hoofdrol en de contacten werden steeds beter. Toen Urbanus in 2015 een optreden gaf op Pinkpop, trok de band met hem mee. Het succes van Urbanus met band was zo groot, dat een clubtour onvermijdelijk was.
House Of Rock
Vooraleer de Belgen het podium van de Effenaar betraden werd de zaal opgewarmd door en voor Eindhoven bekende naam. Ruud van Deventer, van de precies een jaar geleden gestopte Veldhovense rockband LEFT was ingezet de zaal op te warmen met zijn House of Rock. Jaren ’90 dancenummers verpakt in een stevig rockjasje waren een een mooie supportact voor de Vlaamse zanger. En ondanks dat de zangeressen behoorden tot de minst stemvaste stemmen in de Effenaar ooit was het grote knipoogoptreden een succes in een vrijwel volle Effenaar.
Urbanus
Ondanks dat House of Rock frontman Ruud van Deventer wel twee dagen zijn snor had laten staan, werd hij dik overtroffen door de mannen van De Fanfaar, die het podium betraden met volle snor en baard, geheel in de stijl van de begeleidende Belgische zanger. De band zette ook zonder Urbanus een nette show neer, maar het was duidelijk dat Eindhoven en omstreken was uitgelopen voor de bekende Vlaming. Vanaf dat Urbanus het podium betrad tot het moment dat hij weer richting het zuiden verdween, was er geen bezoeker te vinden die niet een dikke glimlach op zijn of haar gezicht had zitten. Minimaal, want met grote regelmaat werden de betere grappen op het publiek afgevuurd, met bulderlachen tot gevolg. Het bleek al snel dat Urbanus & De Fanfaar niet enkel muziek was, maar een voorstelling waar de grootste hits van de komiek in een steviger jasje op het publiek werden afgevuurd. En niet zonder de nodige grappen en grollen tussendoor.
De Fanfaar
Gedurende het optreden werd ook De Fanfaar steeds meer en meer omarmd door het Eindhovense publiek, dat ook toen de tijdelijke frontman even het podium verliet in vol enthousiasme een eigen nummer enthousiast onthaald zag worden. Het Eindhovense publiek mocht De Fanfaar wel en De Fanfaar mocht het Eindhovense publiek ook. Dat moge duidelijk zijn. Het was echter ook duidelijk dat de sympathieke Belgische komiek de gevierde hoofdact van de avond was en het publiek genoot van de aanwezigheid van Urbanus in de Effenaar. En vice versa, want de goedlachse Belg genoot zichtbaar van zijn optreden. Zijn absurdistische, wat grover geworden, anarchistische humor ligt na al die jaren nog goed in de smaak bij het publiek. En waar Urbanus’ shows vroeger een mix van 80% humor en 20 % muziek waren, was het optreden van Urbanus & De Fanfaar zo’n 80% muziek en 100% humor. De Effenaar had in 2015 eindelijk een keer een oudjaarsconference, en wel in de vorm van wellicht de beste combinatie die ooit uit België is voortgekomen.
Foto’s (c) Marcel Hakvoort, Maxazine.nl