Met een volstrekt unieke vorm van progressieve rock manifesteerde Focus zich in de eerste helft van de zeventiger jaren als het succesvolste en meest gewaardeerde exportproduct van de Nederlandse popmuziek. De hoofdzakelijk instrumentale hits ‘Hocus Pocus’, ‘House Of The King’ en ‘Sylvia’ hebben zich als tijdloos bewezen. Albums als ‘Moving Waves‘, ‘Focus III‘ en ‘Hamburger Concerto‘ staan te boek als monumentaal.
Sinds het begin van de nieuwe eeuw is Focus terug van lang weggeweest. Er wordt wederom tot ver over de Nederlandse landsgrenzen opgetreden. Dat Nike de originele versie van de wereldhit ‘Hocus Pocus’ gebruikte in een commercial ten tijde van het WK voetbal in 2010 heeft hier in niet geringe mate aan bijgedragen. Hetzelfde nummer is bovendien te horen in de vorig jaar verschenen remake van de Amerikaanse sciencefiction-actiefilm RoboCop.
Het laatste wapenfeit met nieuw materiaal van de band is getiteld ‘Focus X‘. Het album, voorzien van een ontwerp van kunstenaar Roger Dean (o.a. bekend van zijn werk voor Yes), is in een topbezetting tot stand gekomen. ‘Our music is evolution, not revolution’, zei oerlid Thijs van Leer ooit over de muziek van Focus. Welnu, de evolutie is weer in volle gang.
Op 11 december staat Focus in W2 Poppodium in Den Bosch, en jij kan daar bij zijn. Kaarten zijn er nog enkelen te koop, maar Maxazine heeft een paar van de laatste kaarten te pakken weten te krijgen om te verloten onder onze vaste bezoekers. Hoe maak je kans op die kaarten? Like de facebookpagina van W2 Poppodium en van Maxazine en deel dit bericht op Facebook. Begin december kiezen we enkele mensen uit die ieder twee kaarten krijgen voor het concert van Focus in W2 Poppodium. Succes!