De in New York geboren Julian Velard kreeg een paar jaar geleden wat airplay met zijn single ‘Joni’ maar hij is in Nederland nog de grote onbekende. Met zijn tiende album ‘If You Don’t Like It, You Can Leave’ stond hij gisteren in de knusse Peoples Place in Amsterdam. De perfecte setting voor een avondje uit.
Jerusa
Als voorprogramma in het goedgevulde zaaltje stond de Amsterdamse singer-songwriter Jerusa op het kleine podium. Ze heeft met ‘Shadowland’ een uitstekende EP uitgebracht en vertelde met trots over het ontstaan hiervan. Jerusa heeft het album geschreven in Nashville en dat is duidelijk te horen aan haar sound, met een randje country. Hoewel ze dit jaar al in de kleine zaal van Paradiso stond en op festival The Brave, kwam ze toch iets onzeker over. In tegenstelling tot de muziek van Julian Velard is het geluid van Jerusa soms wat zwaarmoediger. Gelukkig brengt haar mooie stem en prachtige uiterlijk alles uiteindelijk in balans.
Julian Velard
In 2014 wist de New Yorker nog de grote zaal van Paradiso te vullen maar was dat optreden een lichte tegenvaller. Met overbodige poespas als extra bandleden, Matt Simons en Gerard Ekdom werden de prestaties van Velard ondergesneeuwd. De zaal aan de Stadhouderskade is een perfecte locatie voor de zanger en zijn piano.
Bij opkomst bedankt hij Jerusa voor het voorprogramma en de stadstour door Amsterdam-Noord, wat de eerst lach tovert op de gezichten van het publiek. Iets wat vaker zou gaan gebeuren op de avond. Julian Velard is naast een goede muzikant namelijk een ras-entertainer. In de intieme setting voelde hij zich als een vis in het water en klonk de hele setlist alsof je in zijn huiskamer luisterde. Nummers als ‘I Don’t Know How To Drive’ en ‘No One’s Getting Married Tonight’ zijn heerlijke nummers die perfect het New York gevoel beschrijven.
De nieuwe single ‘The Night Ed Sheeran Slept On My Couch’ is niet erg positief ontvangen in zijn thuisland en dat is niet geheel onterecht eigenlijk. Het is een waargebeurd verhaal maar het heeft de schijn tegen dat Velard aan “namedropping” doet om de single te promoten. Wanneer het nummer een komische noot had gehad, was het wellicht beter ontvangen. Desalniettemin was het muisstil bij de vertolking ervan en waren de fans het duidelijk niet eens met de mening, getuige het luide applaus. ‘Joni’ was het enige bescheiden hitje in Nederland en werd ingezet als afsluiter van de avond. Julian Velard bewees dat in de kleine jazzclubsfeer zijn nummers het beste tot zijn recht komen en gaf de aanwezigen even het gevoel een optreden in New York te hebben aanschouwd.