De muzikale koers die Tom Smith en consorten de afgelopen zes jaar voeren is vrij bijzonder. Met het derde album ‘In This Light And On This Evening’ uit 2009 verruilden ze de postpunk van hun eerste twee albums in voor een elektronisch geluid à la Depeche Mode en New Order. Na een kleine wisseling in de band kwamen ze daarna met het album ‘The Weight Of Your Love’ dat vooral stadionrock serveerde. Iets wat een vrij logische vervolgstap was, want in Nederland en België is Editors inmiddels een band voor grote zalen geworden. Maar met het nieuwe album ‘In Dream’ keren ze juist weer terug naar het elektronische geluid van ‘In This Light And On This Evening’, maar dan minder toegankelijk.
Vanaf de eerste track ‘No Harm’ is duidelijk dat dit album weer donkerder klinkt dan de vorige twee albums. De twee meest toegankelijke songs van het album volgen daarna met ‘Ocean Of Night’ (waarbij het pianospel wel een erge Coldplay vibe heeft) en ‘Forgiveness’. Dat laatst genoemde nummer komt nog enigszins in de buurt van hun oude werk of hun vorige album. Het is één van de zeldzame momenten waarop we nog gitaren horen, en vormt gelijk één van de sterkere tracks van het album. In ‘Salvation’ is ook nog het grootse geluid van het vorige album terug te horen om daarna met ‘Life Is A Fear’ weer terug te keren naar synthesizers.
Het dromige ‘The Law’ vormt mede door de zang van Slowdive zangeres Rachel Goswell een ander hoogtepunt op het album. ‘Our Love’, dat Tom Smith met kopstem zingt, klinkt wel heel erg als ‘Smalltown Boy’ van Bronski Beat. En daarmee is het nog niet klaar met jaren ‘80 invloeden. Want doet ‘All The Kings’ niet op z’n minst een beetje denken aan Eurythmics? Met ‘At All Cost’ is de cirkel rond en nemen Editors je weer terug in die donkere richting waar ze je mee naartoe leidde met ‘No Harm’. Vervolgens klinkt de laatste track ‘Marching Orders’ als een grootser uitgebouwde zusje van ‘Walk The Fleet Road’.
Het siert de Editors dat ze juist op dit punt van hun carrière niet opnieuw met een hele toegankelijke plaat komen zoals hun vorige album. Alleen is ‘In Dream’ net iets te veel ‘In This Light And On This Evening Part II’ geworden. Hier en daar voelt het als een herhaling van zetten. Terwijl ze op vorige albums bewezen dat ze meer in hun mars hebben. Maar ongetwijfeld zullen ze hun grootste fans meekrijgen in deze richting. En waren die drie concerten in de HMH ongetwijfeld ook uitverkocht als dit album al eerder was verschenen. (7,0/10)(PIAS)