In de grote zaal van de Effenaar in Eindhoven, die al wat kleiner gemaakt was, leek het zondagavond goed gevuld met voornamelijk 30 plussers in afwachting van Teeuwen. Deze intiemere sfeer bracht dat er direct contact met het publiek was wat de show ten goede kwam. Fashionably late begon Hans het optreden…. zo’n 15 minuten later, waarschijnlijk het Brabants kwartiertje…
De setlist bevatte voornamelijk Nederlandstalige nummers van zijn nieuwe album ‘Popstukken’, afgewisseld met enkel Engelstalig nummer. Met titels als ‘Bloedbad.nl’ en ‘Bang’, zijn zijn nieuwe nummers kort en krachtig, en veelal met met mooie teksten: “Ik kan me niets meer herinneren van die nacht met jou, hoe heet je ook al weer, was ik lief voor jou?’. Toch een beetje speels op z’n Hans’ speelde hij dat voor een vrouw op de eerste rij.
‘Benny & Gisèlle’, over een huwelijk dat niet was of misschien toch wel ooit was, had een zeer lieflijke melodie maar met een harde tekst zoals je van Teeuwen gewend was uit het theater. Wat dat betreft is hij het niet verleerd. Met topmuzikanten als saxofonist Benjamin Herman en gitarist Jesse van Ruller was ook het muzikale deel prima geregeld.
Teeuwen vertelde een verhaal dat hij een zoekende man was en filmmuziek wilde maken. Hij trok dus naar Los Angeles, uitgenodigd om voor de film ’12 Years a slave’ de titeltrack te maken… Slavernij had volgens Hans veel voordelen, “Maar denk ook eens aan de slaaf.”, aldus de veelzijdige artiest. Goed dat deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis werd verteld. Hans had de titeltrack “12 Years a slave, shalla shalla” geschreven… wederom een harde twist in de tekst en duidelijk is dat het verhaal van zijn bijdrage aan de film uit de bekende grote duim van Teeuwen kwam.
Hans kan niet tegen afwijzingen, bekende hij, maar als het dan toch zo moest zijn: ‘Give it to me straight’, een lekker swingend jazzy nummer van zijn vorige album ‘How It Aches’. Met ‘Make you pride’ werd er een nummer ingezet vol energie en power! ‘Poppendokter Bob’ daar en tegen klinkt weer heel bluesy, en zo is de afwisseling in stijlen snel en veelvuldig wat de aantrekkelijkheid vergroot.
Teeuwen gaat zelf ook lekker los op een saxsolo van Benjamin Herman vraagt het publiek om mee te doen met het nummer ‘Snelkookpan’. De verwevenheid van vrolijke muziek en toch wel gruwelijke testen die het publiek lekker meezingt, het is overduidelijk Teeuwen: “Je speelde eerst voor superman maar viel van je paard… Je hoeft niet zelf meer te ademen dat doet een apparaat”, aldus Teeuwen over Superman-acteur Christopher Reeve.
‘Broodje worst’ was nog zo’n meezinger: “Dorst Dorst Dorst… Lekker Drinken…. Honger Honger Honger… Broodje worst.” De toegiften ‘Letter to my enemy’ en ‘Halleluja’ maakten na anderhalf uur een einde aan de show. Hans Teeuwen weet ook met zijn muziek te entertainen en heeft er zelf ook lol in om dat te doen. Teeuwen bewijst dat je ook met Nederlandse teksten prima vooruit kan!