Het verhaal van Het Goede Doel is eigenlijk het best te vergelijken met het boek ‘Tien Kleine Negertjes’ van Agatha Christie. Uiteindelijk bleven er twee over: Henk en Henk. De dader en het laatste slachtoffer. Maar voor het zover is, moet er eerst nog werk worden uitgebracht. Op 9 oktober 2015 verschijnt ‘OVERWERK’.
In de 12 tracks op dit album gaan de heren H. en H. er ouderwets met een gestrekt been in. Ouderwets én eigentijds. De tijdgeest wordt op een indringende wijze neergezet in ‘Euthanasie’, ‘De Nieuwe Wereld’, ‘De Kleine Ondernemer’, ‘Ze Spreken Met Hun Lichaam’, ‘Anna’, ‘Alleen van Jou’, ‘Eenzaamheid’, ‘Niet Gratis’, ‘De Jeugd Van Tegenwoordig’, ‘Als Je Lacht’, ‘Alle Moeders Heten Mama’ en ‘Ruk Af’.
Het Goede Doel is met afstand de meest eigenzinnige en eigenwijze band van Nederland. De heren H. en H. laten zich niet eenvoudig in een hokje plaatsen. De muziek van de band is nooit onder één noemer te vangen geweest maar, in welke stijl of bezetting er ook gespeeld wordt, altijd is daar het onmiskenbare Het Goede Doel geluid. Ook nu is dat het geval. Gitarist Joost Vergoossen (al een paar jaar door vakblad De Gitarist uitgeroepen tot de beste gitarist van de Benelux) en saxofonist Peter Hermesdorf (al een paar jaar door de heren H. en H. uitgeroepen tot de beste saxofonist van Limburg en ver daarbuiten) hebben beiden een zeer herkenbaar geluid. Ook op dit album. Nooit klonk Het Goede Doel zoals op ‘OVERWERK’ en toch horen we onmiskenbaar Het Goede Doel geluid. Ook door de medewerking van Patrick Drabe (mix en additionele gitaarpartijen) is dit een album dat (volgens de Het Goede Doel maatstaven) muzikaal staat als een huis.
De teksten waren nog nooit eerder zo poëtisch en toch zo uitgesproken confronterend en direct. Het compromis is voor de heren H. en H. nooit een optie geweest. Ook nu niet. Ditmaal geen ‘Gijzelaar’, ‘België’ of ‘Zwarte Piet’ die de gemoederen zullen bezighouden maar wel ‘Euthanasie’, ‘Rene’, ‘Tantje Betje’ ‘Ome Nelis’ en een doorsnee automobilist, die de minder aandachtige luisterende muziekliefhebber op het verkeerde been zullen zetten.
Foto (c) Gwendolyne van Erp/Maxazine