Conchita Wurst, voor velen een stuk bekender als ‘De vrouw met de baard’, won in 2014 voor The Common Linnets het Eurovisie Songfestival en je kon er op wachten dat ze al snel met een album zou komen. Het duurde echter een jaar voordat het album ‘Conchita‘ in de schappen lag, perfect getimed rond de nieuwe editie van het Eurovisie Songfestival. Marketingtechnisch slim gedaan, maar zal Conchita haar belofte waar weten te maken, of valt de Oostenrijkse na haar overweldigende succes op het liedjesfestijn door de mand?
‘Conchita’ bevat een verzameling tracks die stuk voor stuk op het Eurovisie Songfestival ten gehore gebracht hadden kunnen worden. En toch is het album van Thomas Neuwirth, zoals Conchita feitelijk heet, geen eenheidsworst geworden. In haar thuisland Oostenrijk zijn de singles van het album inmiddels stuk voor stuk de hitlijsten in gestormd, iets was ze voor het Eurovisie Songfestival overigens ook al enkele malen was gelukt. Ook Duitsland is inmiddels voor de bijl gegaan, en ook in BelgiĆ« gaat het inmiddels redelijk. In Nederland wil het echter niet echt lukken met de opvolgers van ‘Rise Like A Phoenix’, en dat is jammer, want ‘Heroes’, ‘You Are Unstoppable’ en zeker ‘Firestorm’ zijn gewoon goede nummers met een zekere hitpotentie. Is homo-tolerant Nederland dan juist nog niet klaar voor de travestiet?
Conchita Wurst de nieuwe Lady Gaga?
Naast bovengenoemde nummers is ook zeker ‘Where Have All The Good Men Gone’ een nummer met een grote potentie en het lijkt ons toch sterk als er niet nog zeker een top 10 hit van het album wordt gehaald. ‘Conchita’ is een ijzersterk album dat duidelijk maakt dat Conchita zeker geen eenheidsWurst is. Het trekt hier en daar naar namen als Tina Turner en Shirley Bassey en het zou ons zeker niet verwonderen als Wurst opeens een James Bond-titeltrack krijgt toegewezen. Een klein beetje dance erin en Europa heeft een eigen Lady Gaga, Lady Conchita! (8/10) (Sony Music)