Op zijn tweede album ‘A Dreamer’s Dream Is Forever To Be Yours‘ wil Michael Prins pure en eerlijke emoties laten horen. Het was voor de singer-songwriter uit Haarlem een uitdaging om in zijn teksten nergens doekjes om te winden. Eerlijk en direct moesten de liedjes zijn. “Het klinkt misschien cliché maar vanuit je hart spelen en spreken is iets dat je moet bewaren en bewaken.”
Michael Prins werd in 2013 bekend met het liedje ‘Close To You’ waarmee hij auditie deed voor het tweede seizoen van De Beste Singer-Songwriter Van Nederland. Hij won de competitie dat jaar voor Maaike Ouboter en bracht eind 2013 zijn debuutalbum ‘Rivertown Fairytales’ uit. Voor ‘A Dreamer’s Dream Is Forever To Be Yours’ ging Prins in zee met producer Reyn Ouwehand, die in het verleden onder meer werkte met Kane en Ellen ten Damme. De eerste single ‘Fear Not’ is een duet met Carice van Houten.
Twijfels
“Het is een heel open en eerlijk album”, vertelt Prins. “Dat wilde ik ook echt, dat het duidelijk is wat er gezegd wordt. Ik schrijf over wat ik denk en voel op dit moment.” Soms zat zijn openheid Prins zelfs in de weg tijdens het schrijven, bekent hij: “I Wish I Was In Love gaat natuurlijk over het verlangen naar de liefde. Eerst twijfelde ik of ik dat wel zo letterlijk durfde te zeggen. Als iemand vraagt hoe het met je gaat zeg je bijna automatisch: het gaat goed. Je zegt niet: ik wou dat ik gewoon simpelweg verliefd was. Maar ik besloot dat als ik dat zo voel, ik dat gewoon mag zeggen in een liedje.”
Persoonlijkheid
Michael Prins is erg te spreken over Fear Not, zijn duet met Carice van Houten. “Zij heeft dat naar mijn mening echt perfect gedaan. Het is een hele mooie vertolking van de emotie in dat liedje. Het is niet alleen haar stem, je hoort haar persoonlijkheid erin. Muziek is meer dan alleen een stem, daar hoort een gezicht en een uitstraling bij. Fear Not is geen liefdesliedje trouwens. Het gaat over de dingen die mensen ervaren en meemaken, dat zet ik dan op muziek.”
Michael Prins live:
28 mei – Mezz, Breda
29 mei – Hedon, Zwolle
(c) FaceCulture
Foto (c) Bert Vethaak, archief Maxazine