Het wereldberoemde Japanse drumgezelschap Yamato is terug in Nederland en Vlaanderen als onderdeel van een nieuwe wereldtournee, ‘Bakuon’. Anders dan de twee jaar geleden opgevoerde jubileumtournee ‘Rojyoh’, met hoogtepunten uit 20 jaar Yamato, zet de Japanse Taiko-groep een compleet nieuwe show op de buhne. Ze leiden het zware leven van een topsporter en geven zich volledig over aan hun instrumenten. En dat is te voelen. De onstuitbare energie en razendsnelle armbewegingen van de Japanse percussiegroep Yamato zijn ongekend.
Voor wie twee jaar geleden kennis maakte met Yamato tijdens hun ‘Rojyoh’-tour, zal ‘Bakuon’ wellicht wat wennen zijn. Yamato lijkt wat serieuzer geworden. Minder grappen en grollen maken deel uit van de show, terwijl de Japanners meer en meer hun toevlucht zoeken naar nieuwe experimenten met andere instrumenten. Yamato zoekt haar toevlucht naast de inmiddels bekende taiko trommels (Met als resonerend hoogtepunt natuurlijk de alles omvattende O-Daiko, de moederdrum, ofwel de hartslag van het geheel), tot Shamisen (hoewel minder dan tijdens de ‘Gamushara’-tour) en Koto K’in en de stem als instrument wordt bij ‘Bakuon’ ook ingezet. Net als de al eerder tijdens de ‘Shin-On’-tour geziene fluit. Niet alleen als de bekende kreten om elkaar op te peppen, maar ook als echte zangstem. Dit, tesamen met de veelvuldige samples van de Japanse nachtegaal, maken ‘Bakuon’ qua muziek een stuk toegankelijker dan we van Yamato gewend zijn.
Het grote succes van de show is wederom de interactie, het contact met het publiek en het enthousiasme. Waar Yamato haar shows in het verleden voornamelijk formeerde rondom de O-Daiko, gaat Yamato tijdens ‘Bakuon’ (hetgeen ‘explosief geluid’ betekent) meer over op afwisseling. ‘Bakuon’ lijkt meer dan anders geformeerd rond de Shime-Daiko (vergelijkbaar met een soort van dubbelzijdige snare) en Chū-Daiko (zeg maar een floor-tom). Natuurlijk is in vrijwel ieder stuk wel plek voor een gebbetje, zoals de act rondom drumster Marika Nito, ‘Garakuta’, die we overigens ook zagen tijdens ‘Rojyoh’.
‘Bakuon’ laat zien dat Yamato ook na ruim 20 jaar nog steeds zoekende is naar vernieuwing, en ondanks dat de groep met de precisie van een Irish Stepdance werkt, blijft er in de groep gelukkig nog altijd plek voor een solo hier en daar. En daarvan zijn er genoeg tijdens ‘Bakuon’. En dat, gemixt met de enorme variëteit aan Bachi (verschillende soorten stokken) die de groep tijdens de verschillende disciplines gebruikt, maakt van ‘Bakuon’ een geslaagde poging om Yamato naar een hoger plan te tillen. De dedicatie, het enthousiasme en noem het gerust de devotie van Yamato om als één geheel een show van formaat neer te zetten maken ‘Bakuon’ geslaagd.
Headerfoto (c) Masa Ogawa, instrumenten-foto’s (c) Norman van den Wildenberg / Maxazine.nl